3. september 2017

The Dark Tower 7 (The Dark Tower) av Stephen King - sterk serie med sterk avslutning


Roland looked haggard and unwell, but he was squatting on his hunkers, and Jake decided that if he was limber enough to do that, he was probbly okay. He squatted beside the gunslinger, hands dangling loosely between his thighs. Roland glanced at him, said nothing, then looked back toward the prison the staff called Agul Siento and the inmates called the Devar-Toi. It was a brightening blur beyond and below them. The sun - electric, atomic, whatever - wasn't shining yet.

Vemodig og rørende.

Jeg har aldri grått av en bok før, og det gjorde jeg ikke nå heller, men må innrømme at jeg ble rørt, og det er av mange grunner. For det første er dette siste boka i den offisielle serien, og det var mange scener i denne boka som var rørende. Både denne boka og diverse scener fra serien vil alltid være hos meg. Det er i alle fall sikkert.

Siste etappe
Dette er en utrolig serie om Roland som startet sin reise mot det mørke tårn alene og etter hvert med sin ka - tet (hans følgesvenner). Fra bok til bok har de opplevd mange farer og vanvittige utfordringer. Nå har Roland kommet til siste etappe. Vil han endelig nå det mørke tårn, eller vil alt være forgjeves?

I denne sjuende og siste boka i The Dark Tower er det mye som skjer, og er kanskje den mest kompliserte boka av dem alle? Jeg foretrekker å skrive en kort handling om hva en bok dreier seg om i anmeldelsene mine, men denne gang, velger jeg ikke å gjøre det for det er altfor mye som skjer og den minste ting blir for avslørende med tanke på at dette er aller siste bok. Det eneste jeg vil i det hele tatt nevne om handlingen er at Stephen King dukker opp igjen i en gjesterolle hvor han er i ferd med å bli truffet av en van, og Roland og en annen (jeg sier ikke hvem),  prøver å hindre det. Stephen King fra det virkelige liv ble alvorlig skadet da han ble påkjørt av en van for mange år siden. Som den kreative forfatteren han er brukte han denne episoden som inspirasjon  i den siste Dark Tower boka.

Å fullføre store bøker som denne er ingen sak da jeg foretrekker store bøker og er vant til å lese bøker som er tykke, men det var noe annet å lese en stor bok med verdens minste font, men det gikk. Så fort man finner flyten, går det av seg selv og det føltes ikke anstrengende i det hele tatt.

Mange godbiter i denne serien
The Dark Tower serien har hatt sine oppturer og nedturer, men mst oppturer. Boka i serien jeg kanskje likte minst var Song of Susannah, og de bøkene i serien jeg likte best var The Gunslinger, Wolves of the Calla og denne siste. Jeg vet at de fleste liker bok nummer to; The Drawing of the Three bedre enn den første,The Gunslinger, men for meg var det omvendt.The Gunslinger var den boka jeg likte best av dem alle. Dette er også en av de sterkeste seriene jeg har lest på lenge. Jeg kommer til å like grøsserbøkene av Stephen King bedre fordi de har jeg et sterkere forhold til ennThe Dark Tower, men jeg likteThe Dark Tower bedre enn forventet, og jeg kommer aldri til å glemme denne serien.

Åtte år senere etter siste bok i The Dark Tower serien kom Stephen King med en ny The Dark Tower bok som heter The Wind Through the Keyhole. ErfarneThe Dark Tower lesere som leser denne serien opptil flere ganger, leser den mellom bok fire og fem, altså mellom bøkene Wizard and Glass og Wolves of the Calla, men den kan også fint leses som enkelststående. Så jeg skal selvfølgelig lese den også.

Inntil videre, tusen takk for reisen Roland.

Til slutt, som sagt, jeg velger bevisst å gjøre denne anmeldelsen diffus for de som ikke har lest serien for noen har sikkert lyst til å lese den, og man vil jo ikke ødelegge moroa for andre. Dette er en serie som må leses og oppleves selv for å forstå hvor unik den er. Jeg sier ikke den er noe for alle da de som kanskje ikke liker fantasy og "oppspinn", men man kan bli overrasket.

Jeg har samlest denne boka og serien sammen med Birthe, og her er en liste over alle bøker vi har samlest:

The Ocean at the end of the Lane - Neil Gaiman   
Good Omens - Terry Pratchett & Neil Gaiman     
The Jungle Book - Rudyard Kipling
Rosemary's Baby - Ira Levin
The Gunslinger (The Dark Tower, #1) - Stephen King
The Drawing of the Three (The Dark Tower, #2) - Stephen King
The Waste Lands (The Dark Tower, bok 3) - Stephen King
The Dark Tower 4 (Wizard and Glass) - Stephen King
The Dark Tower 5 (Wolves of the Calla) - Stephen King
The Dark Tower 6 (Song of Susannah) - Stephen King
The Dark Tower 7 (The Dark Tower) - Stephen King

Bakpå:

Set in a world of extraordinary circumstances, filled with stunning visual imagery and unforgattable characters, The Dark Tower series is Stephen King's most visionary piece of storytelling that may well be his crowning achievement.

You've come this far. Come a little farhter. Come all the way.
The Sound you hear may be the slamming of the door behind you.

Welcome to The Dark Tower.

The last masterful chapter of Roland Deschain's relentless quest is a roller-coaster of exhilarating triumph and aching loss. Roland's band of pilgrims remains united, though scattered. Susannah-Mia has been carried off to give birth in New York. Terrified of what may happen, Jake, Father Callahan and Oy follow.

Roland and Eddie are in Maine, looking for the site on Turtleback Lane which will lead them to Susannah. Yet they come to realise that the world they need to escape is the only one that matters.

And finally, his every step shadowed by a terrible and sinister creation, Roland dloses in on the Tower.

'Magnificent ... It is magic'
DAILY EXPRESS

Originaltittel: The Dark Tower
Norsk tittel: Det mørke tårn
Forfatter(e): Stephen King
Sjanger: horror, science fiction, western, fantasy
Målgruppe: ungdom, voksen
Antall sider:
686
Forlag: Hodder & Stoughton
Norsk forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2004
Min utgave: 2012 (Pocket) 
Lest: 06.05. - 02.08. 2017
Kilde: fra egen boksamling
Plot: 5
Sterk, engasjerende og tankevekkende plot.
Tittel: 5 Noe kjedelig at boka har samme tittel som serien, men forståelig.
Omslag: 5 Vakkert, mystisk og drømmende. Bare hater Soon to Be A Major Motion Picture stempelet som er på alle The Dark Tower bøkene mine. Det ødelegger helhetsinntrykket.
Baksidetekst: 5 Ikke for lang og ikke for avslørende, og man klarer nesten ikke vente med å lese innholdet.
Skrivemåte: 6 Alltid noe som skjer, gode karakterbeskrivelser, mange spenningsnivå underveis og nesten poetisk.
Favorittkarakter: Roland, forever. Hadde også litt sansen for Mordred.
Slutten: 5 Som forventet, men det gjorde heller ikke noe da det på en måte ikke kunne ha vært rundet av på en annen måte heller.
Høydepunkt:
Mye action, 
Lavpunkt: At det er den siste boka i  den offisielle serien førThe Wind Through the Keyhole kom ut flere år etter. Etter å ha fulgt Rolands reiser i over ett år nå, er det uvant at det tar slutt.
Terningkast: 5
Leseutfordring: 
100 bøker i løpet av 2017


7 kommentarer:

  1. Det var sånn for meg og, jeg ble rørt <3 Andre gangen jeg lest den gråt jeg, for da visste jeg jo :-) Men det er en sånn bok en virkelig ikke kan si mye om for ikke å ødelegge det fine med å oppdage det selv hos nye lesere.
    Jeg så filmen den 18. august. Men skal kjøpe den slik at jeg kan se den mange ganger Jeg hadde ståpels flere ganger og tårene i øynene under filmen. Mannen min har ikke lest bøkene men det er klart han ha hørt mye om dem fra meg. Ha nklarte å plukke opp mye fra filmen, men jeg plukket jo noe på hvert eneste gatehjørne. Filmen er så utrolig full av referanser til resten av bøkene. Det er kort film på bare 1,5 t, men jeg håper de skal lage mer. Den har heller ikke handling fra bøkene, den skal være en ny syklus. Noe som gir mening til oss som har lest bok 7 :-)
    Ha en riktig fin søndag Ina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, boka var rørende. Men klarer aldri å gråte av en bok og den eneste filmen jeg har grått av er The Lion King.:)

      Selv om jeg forventet at slutten ble som den ble, ble jeg ikke skuffet og man blir tankefull lenge etterpå. Slike bøker liker jeg, som hjemsøker en lenge etter at den er ferdiglest. Og ja, man vil jo ikke røpe noe. Jeg skrev om handlingen om bøkene i de andre bøkene, men den siste var såpass spesiell og mye som skjedde, at det ble vanskelig å bare plukke ut noe uten at det ble avslørende. I og med dette også er siste bok var det greit å skrive litt diffust. Det er en serie som må oppleves for den er vanskelig å forklare med ord.

      Jeg har ikke sett filmen ennå, men skal gjøre det da den kommer på dvd/blue-ray. Må innrømme at jeg ikke ble noen fan av filmtraileren, men skal se bort i fra det og se filmen likevel. :)

      Tusen takk og i lige måde, Astrid Terese:)

      Slett
  2. Hm, nå har jeg skrevet to lange kommentarer - men ser at jeg har problemer med internettforbindelsen så jeg prøver igjen :D

    Det jeg ville si var at det er artig at også din anmeldelse er diffus med tanke på bokens innhold. Fint at du har med at det gikk åtte år fra siste boken og til den vi skal i gang med nå :) Og så må jeg si at det med King som ble påkjørt er utrolig viktig i- av en eller annen grunn glemte jeg å ha det med. Men mener det er viktig for seriens slutt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og ja, det er nok ikke en serie for alle pga mye "fantasy og oppspinn", men jeg har anbefalt den for alle likevel - for det du sier om at man kan bli overrasket :)

      Slett
    2. Huff, ja, det er irriterende. Håper det ikke er bloggen som har tekniske problemer for da har jeg ikke så mye peiling på hva jeg kan gjøre med det. Håper det ikke skjer igjen for vet hvor kjipt det er når man legger igjen en kommentar også blir det ikke lagret.

      Ja, det var ingen vei utenom å skrive en diffus anmeldelse. Det var svært mye som skjedde i siste bok, men følte at uansett hva man nevnte utifra hvilken som helst aspekt av boka ville det være for avslørende og ville ikke ta den sjansen. Så når det er snakk om siste bok så er det på en måte lov å være diffus og være mer konkret når det gjelder de andre bøkene:) Det skal ikke være like enkelt bestandig. :)

      Grugleder meg til å lese The Wind Through the Keyhole for synes at serien er bra nok som den er så får vi se om den boka var nødvendig å ha med etter så mange år eller ikke. :) Det blir spennende å se.

      Slett
    3. Hei! Jeg aner ikke hva som skjedde med innleggene den dagen, men det ser ut til å ha vært forbigående :)

      Enig i at det går helt fint å være diffust når det gjelder den siste boken, og det blir absolutt spennende å se om he Wind Through the Keyhole holder mål. Jeg leste et sted at det er en historie i historien, og at den i så måte ikke er viktig for selve serien, men at den står for seg selv.

      Slett
    4. Godt å høre. Når jeg legger igjen kommentarer, prøver å kopiere det jeg har skrevet i tilfelle det skulle skje. Litt kjedelig at sånt skjer, men godt at det har ordnet seg.

      Vet at The Wind Through the Keyhole kan leses som enkeltstående.De som leser The Dark Tower serien mange ganger leser den mellom bok fire og fem, men kan fint leses som enkeltstående, enten som forsmak for de som ikke har lest serien og det gjør heller ikke noe om man leser den helt til slutt. Det spiller ingen rolle. :)

      Slett