21. april 2015

Good Omens av Terry Pratchett & Neil Gaiman - en stor skuffelse

'They just said, "Get up there and make some trouble," ' said the serpent, whose name was Crawly, although he was thinking of changing it now. Crawly, he'd decided, was not him.
      'Yes, but you're a demon. I'm not sure if it's actually possible for you to do good,' said Aziraphale. 'It's down to your basic, you know, nature. Nothing personal, you understand.'
     
Fy søren. Hvordan jeg skal forklare denne boka på en fornuftig og forståelig måte er for meg en gåte, for dette er en av de snodigste bøkene jeg har lest noen gang.

Denne boka samleste jeg med Birthe (vi har samlest Gaimanbøker før) og Marianne. Birthe ga opp Good omens (noe jeg skjønner godt. Hadde lyst til å avbryte den mange ganger selv, men har ikke samvittighet til å avbryte bøker). Marianne elsker boka og har lest den mange ganger oppgjennom åra. Jeg derimot ... jeg hatet boka, virkelig! Vet ikke hvor mange ganger jeg hadde lyst til å pælme den i veggen, kaste den i containeren, eller bare rive boka i filler. Jeg gjorde selvfølgelig ingen av delene. En bok er en bok. Men det føltes ut som om jeg brukte en evighet på å lese boka og tålmodigheten ble virkelig satt på prøve.

Good Omens er en bok som er svært vanskelig å forklare fordi det er en bok som ikke gir noen mening, og det er vel "meningen" også. Men hvordan forklare en bok som ikke gir noen mening? Jeg skal prøve så godt jeg kan å forklare selv om dette blir den mest falmende anmeldelsen jeg noensinne skriver. Boka handler om en apokalypse som er på vei og som består av mellom himmel og helvete. Og i boka følger vi en engel og en demon. De prøver merkelig nok å stoppe denne apokalypsen ved å samarbeide med hverandre. De er nødt til å gjøre denne jobben selv om de ikke er så motiverte. De har jobbet sammen i flere år allerede er og er på en måte vant til å jobbe sammen. Og når de hører om denne apokalypsen som skal skje i følge boka, neste lørdag vil de sammen sabotere denne apokalypsen. Flere rare ting skjer i boka naturligvis, men det er så hinsides at det må oppleves istedet for at jeg prøver å beskrive det. Det blir bare feil.

Lenge har jeg grudd meg på ordentlig å skrive om denne boka fordi den er utrolig sær og merkelig. Det blir som å prøve og forklare The Rocky Horror Picture Show (hater musicaler ellers, men den elsker jeg). Den musicalen er hinsides og har ikke noe fornutift i seg. På samme måte er det med boka Good Omens, bare at den liker jeg ikke. Jeg slet virkelig med å lese boka. Ikke at den var vanskelig å forstå, men klarte bare å lese noen få sider av gangen fordi den interesserte meg ikke og jeg ble ikke engasjert i lesingen. Jeg liker engelsk humor generelt (The Graham Norton Show, Mr. Bean, Dame Edna osv), så jeg trodde kanskje jeg ville få sansen for denne boka, men det fikk jeg ikke. Jeg vet at boka er høyt elsket av andre og har veldig mange fans, men jeg greide bare ikke å like den.

Har lest noen bøker av Gaiman før. The Graveyard Book er vel den eneste boka jeg har virkelig likt av Gaiman før og nylig avdøde Terry Pratchett har jeg ikke lest noe av før, men har hørt mye om Discworldserien hans. Jeg syns bare ikke at denne boka som de skrev sammen var noe festlig i det hele tatt. Jeg interesserte meg ikke for noen av karakterene. Humoren syntes jeg ikke var så festlig og handlingen i seg selv ble bare utrolig sært. Jeg liker sære ting og er utrolig sær selv, men boka for meg ble altfor sær. Jeg følte bare en enorm lettelse da jeg ble ferdig med boka for jeg brukte flere måneder på å bli ferdig med den. Pleier som regel ikke å bruke så lang tid på å lese en bok, men det var bare det at jeg grudde meg hver gang jeg skulle lese videre i den fordi jeg likte ikke boka. Og å lese en bok som ikke er interessant, spennende, eller festlig blir på en måte som å lese pensum. Tvangslesing og som kjent avbryter jeg jo ikke bøker.

Så jeg beklager på det sterkeste over at jeg ikke ble noen fan av denne populære boka og at denne anmeldelsen ikke gir noen menning. Men som sagt så er dette en bok for meg som er vanskelig å beskrive og man må bare lese den for å skjønne hvor sær den egentlig er. Good Omens var dessverre ingen bok for meg og det er synd for jeg ville virkelig like den, men fikk det bare ikke til. Jeg gikk bare ikke overens med boka. Sånn er det med den saken.
Bakpå:

There is a hint of Armageddon in the air. According to the Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch (recorded, thankfully, in 1655, before she blew up her entire village and all its inhabitants, who had gathered to watch her burn), the world will end on a Saturday. Next Saturday, in fact. So the Armies of Good and Evil are massing, the four Bikers of the Apocalypse are revving up their mighty hogs and hitting the road, and the world's last two remaining witchfinders are getting ready to Fight the Good Fight. Atlantis is rising. Frogs are falling. Tempers are flaring, and everything appears to be going to Divine Plan.

Except that a somewhat fussy angel and a fast-living demon are not particularly looking forward to the coming Rapture. They've lived amongst Humanity for millennia, and have grown rather fond of the lifestyle. So if Crowley and Aziraphale are going to stop it from happening, they've got to find and kill the AntiChrist (which is a shame, really, as he's a nice kid). There's just one glitch: someone seems to have misplaced him.

     
Original tittel: Good Omens
Norsk tittel: Usikker på om den er utgitt på norsk
Forfatter(e): Terry Pratchett & Neil Gaiman
Sjanger: fantasy, humor, kultklassiker
Målgruppe: ungdom/voksen
Antall sider: 424 
Forlag: Gollancz
Norsk Forlag: Usikker på om den er utgitt på norsk
Utgitt: 1990
Min utgave: 2014 (Innbundet)
Lest: 16.01. - 28.03. 2015
Kilde: kjøpt
Plot:
1 (Ikke min type humor og jeg fikk på en måte ingen interesse for plottet. Klarte ikke å leve meg inn i boka).
Tittel
:
3 (Man blir jo litt nysgjerrig og passer godt til innholdet).
Omslag: 5 (Vakkert og har en klassisk stil).
Baksidetekst: 4 (Litt usikker på om det er noe for meg, men er nysgjerrig siden boka har så mange fans).
Persongalleri:
1 (Klarte ikke å forholde meg til noen av dem. Jeg liker sære personligheter, men disse var for sære).
Skrivemåte:
1 (For meg ble det dessverre for tørt og kjedelig. Og det var også lite driv i handlingen).
Favorittkarakter: Ingen. Ble ikke klok på noen av dem:)
Slutten:.2 (Var bare lettet over å bli ferdig med boka).
Høydepunkt: Jeg fant virkelig ingen. Jeg strevde hardt å finne noe å like i boka, men kunne ikke finne noe.  
Lavpunkt: Boka gikk meg virkelig på nervene, haha. Ikke min type humor eller underholdning i det hele tatt. 
Terningkast: 1 
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2015

9 kommentarer:

  1. He, he :-) Så rart at vi kan synes så totalt forskjellig om en bok. Jeg har lest den flere ganger, både på norsk og engelsk og koser meg like mye hver gang. Men så elsker jeg Discworld serien og Gaimans bøker og da må det vel bare bli klaff.. Jeg fikk faktisk lyst til å lese boken om igjen nå, men den ligger i en eller annen eske og jeg kan ikke akkurat begynne å pakke dem opp igjen når jeg nå har fått pakket dem ned :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, spesielt siden vi har ganske lik lesesmak ellers:) Men kan jo ikke være enige hele tiden heller:) Jeg ville så gjerne like boka, men jeg fikk det bare ikke til:/ Men så er jeg heller ikke helt fan av Gaiman siden The graveyard book er den eneste boka jeg virkelig har likt av ham og Pratchett har jeg ikke lest noe av fra før. Det er bare det at jeg liker sære ting så godt ellers så det var rart jeg ikke likte denne boka. Men, men ... man kan jo ikke like alt.

      Du kan jo spørre en synsk en hvilken eske du har pakket boka i slik at du får lest den igjen, hehe:) Du finner den sikkert på ebok, tenker jeg selv om jeg selv ikke er fan av e-bøker ...

      Slett
  2. Seks år har gått siden jeg leste denne boka, og jeg føler nå at jeg var ekstremt snill og feig i min omtalelse av den. Du kan lese den her hvis du har lyst. Jeg har fortsatt ikke lyst til å lese den igjen, og er ikke sikker på om den fortjener enda flere minutter av mitt liv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å vite at det er flere som ikke falt helt pladask for boka. Trodde nesten det var noe galt med meg:) Jeg fikk ikke sans for boka for det var bare ikke min type humor, og det ble bare for hinsides. Liker bøker og filmer som sprenger grenser og ikke følger noen formel, men denne boka var bare ikke noe for meg:/ Takk for link. Jeg skal se på anmeldelsen din nå:) Syns det er spennende å sammenligne leseopplevelser og inntrykk:)

      Slett
    2. Det er absolutt ikke den omtalen jeg er mest stolt av, men jeg tenker at det gamle får stå det også. Så kan jeg gå tilbake for å se hvordan jeg har utviklet meg med tanke på skriving og formidling av leseopplevelser :)

      Slett
    3. Jeg er ikke stolt av alt jeg har skrevet jeg heller, men lar det bare stå lagret i arkivet likevel. Sånt sett er det kjekt med blogg. Man kan gå langt tilbake i tid og se om man har forbedret seg i skriving osv eller ikke:)

      Slett
  3. Her er vi visst veldig ueninge gitt! Jeg synes den boka her er helt fantastisk. Jeg har lest både litt Gailman(litt for mørkt rart) og litt Pratchet(for tullete uten mål og mening), men tilsammen synes jeg det ble helt rått :) Men er jo bra det finnes bøker for alle uansett smak og jeg ser jo vi har mange sammenfallende tanker om bøker ellers.

    SvarSlett
  4. Merkelig å høre denne boken omtalt på den måten. Personlig ser jeg på denne boken som en av de bedre jeg har lest. Både plot og humoren syns jeg var skrevet på en intelligent måte, og det var en helt ny tvist på apokalypse-sjangeren. Jeg følte hele boka bare hadde et hjerte. Karakterene var interessante i den form av at de ikke konfirmerte til den standard oppfattelsen av hva de er, og dette var for meg mye av kilden til den humoren og gleden som boka gav. Men skjønner godt at den ikke er for alle.
    Jeg savnet en litt mer analytisk fremgangsmåte i anmeldelsen din. For meg ble det litt "boken er ikke bra fordi jeg syns den var teit og kjedelig".

    SvarSlett
    Svar
    1. Hver sin smak og behag vet du og jeg likte The graveyard book bedre enn denne og jeg beklager så meget at denne anmeldelsen ikk er "god" nok for deg. Hver sin måte å skrive anmeldeser på og denne skrev jeg ganske tidlig i år. Og jeg har blitt bedre til å skrive bokanmeldelser i det siste. Særlig med tanke på at jeg skrev en bokanmeldelse for NRKbok tidligere i oktober som ble godkjent og publisert:) Så jeg har blitt mer analytisk enn tidligere skal du vite. Det tror jeg er lett å se i de nyste anmeldelsene:)
      Men takk for at du la igjen en kommentar. Det setter jeg pris på og jeg beklager for at jeg ikke alltid er god nok til å skrive bokanmeldelser. Dette er ikke den beste anmeldelsen jeg har skrevet og det innrømmer jeg, men jeg har blitt bedre med tiden:) Velkommen tilbake:)

      Slett