19. mars 2017

The Dark Tower 5 (Wolves of the Calla) av Stephen King - kanskje ikke en bok for småbarnsforeldre


    'It's pretty much in the middle of the lot. Maybe thirty yards, but probably less.'
    'The second we hear the chimes,' Roland said, 'we run for the fence and Susannah. All three of us. Agreed?'
    'Agreed,' Eddie said.
    'All three of us and Oy,' Jake said.
    'No, Oy stays with Susannah.'

Herlig dystert og sterk oppfølger som virkelig gjør inntrykk.

En sjelden gang blir man helt stum
Jeg har lenge prøvd å skrive denne anmeldelsen, men ordene sitter fast. Jeg finner bare ikke de rette ordene og det er sjeldent det skjer når jeg skal skrive noe. Jeg kan begynne med å si at The Gunslinger, den første boka i serien, og denne er en av mine favoritter fra The Dark Tower så langt. Jeg liker vanligvis ikke oppfølgere noe særlig da de ofte blir mye av det samme og det er ofte lite utvikling, men her er det det motsatte. Jeg sier det ikke bare fordi denne serien er skrevet av min forfatterhelt, Stephen King. Selv om han er min favorittforfatter så har jeg ikke likt alt det han har skrevet. Grunnen til at jeg har likt disse oppfølgerne så godt i motsetning til mange andre serier jeg har lest, er at her er ting alltid i utvikling, nye hendelser oppstår, nye karakterer dukker opp, og man mister ikke interessen; den fornyes. Ofte i oppfølgere dør interessen som regel bort, men i denne serien blir den stadig vekket, noe som er sjeldent i serier generelt. Istedet for å gå lei, vil man ha mer. Det er en sjeldenhet når det gjelder trilogier og serier.

I Wolves of the Calla ankommer Roland og hans trofaste venner landsbyen Calla Bryn Sturgis. Denne byen er terrorisert av innpåslitne ulver som stjeler deres småbarn. De trenger all den hjelpen de kan få for å beskytte innbyggerne, og det er da Roland og hans gjeng ankommer landsbyen. De ankommer på rett tidspunkt. I dette samfunnet fødes det uvanlig ofte tvillinger. "Ulvene" som ikke er helt vanlige ulver i Kings verden, kommer og kidnapper alltid den ene tvillingen, og lar den andre være igjen. Denne byen er lei av disse "ulvene". Klarer de å bekjempe dem denne gang? Og en ny karakter dukker opp i serien, nemlig Callahan som gir et friskt pust i serien og for oss King nerds er han også kjent fra Salem's Lot som ble utgitt i 1975. Det er en enkeltstående bok som ikke tilhører denne serien, og King er kjent for at forskjellige karakterer dukker opp igjen i forfatterskapet hans. Salem's Lot er en av mine favoritter og Pet Sematary er storfavoritten for meg av King og min all time favorittbok, men nok om det. Callahan gir serien et nytt løft og det var veldig spennende å lese om ham.

Lettlest og fengslende serie
Jeg har ikke lest all verdens fantasy. I de siste fem eller seks årene har jeg lest litt fantasy og da helst urban fantasy. Jeg har ikke lest så mye "avansert" fantasy. Jeg var en smule skeptisk i begynnelsen om at denne serien kanskje var en avansert og forvirrende bokserie, men det er den ikke på noen måte. Det er mye detaljer (Stephen King er en spesialst på det og det er en av grunnene til at jeg liker ham så godt), og det er mye rart som skjer underveis, men man mister ikke tråden underveis, og bøkene er veldig lettleste til tross for at de er noe store. Det virker ikke så slitsomt som man først får inntrykk av.

Er det noe King aldri slutter med er at han aldri slutter å overraske meg. Jeg har lest mye av ham fra jeg var veldig ung og fremdeles klarer han å overraske meg med å ta nye vendinger, og samtidig være nyskapende. For meg virker det som om han aldri går ut på dato. Dette er en veldig rå og sterk oppfølger som gjør at jeg bare gleder meg enda mer på fortsettelsen. Jeg kunne ha skrevet så mye mer om Wolves of the Calla, men velger å skrive litt diffus siden dette er en oppfølger. Dette er som sagt tidligere, en bokserie som bør leses og oppleves istedet for å lese om. Det er en av de råeste seriene jeg har lest på lenge og det er heldigvis flere bøker igjen av serien og Rolands jakt etter det mørke tårn. Neste bok heter Song of Susannah.

Jeg leser denne serien sammen med Birthe og jeg gleder meg til fortsettelsen.

Andre bøker vi har samlest:

The Ocean at the end of the Lane - Neil Gaiman   
Good Omens - Terry Pratchett & Neil Gaiman     
The Jungle Book - Rudyard Kipling
Rosemary's Baby - Ira Levin
The Gunslinger (The Dark Tower, #1) - Stephen King
The Drawing of the Three (The Dark Tower, #2) - Stephen King
The Waste Lands (The Dark Tower, bok 3) - Stephen King
The Dark Tower 4 (Wizard and Glass) - Stephen King

Bakpå:

Set in a world of extraordinary circumstances, filled with stunning visual imagery and unforgettable characters, The Dark Tower series is Stephen King's most visionary piece of storytelling that may well be his crowning achievement.

Determined to reach the Dark Tower, gunslinger Roland and his companions emerge from the forests in the Mid-World on a path that leads to a tranquil valley community of farmers and ranchers in the borderlands.

Beyond the town, the rocky ground rises towards the dark source of affliction. Danger is imminent - the Wolves of the Calla are gathering once agian, their unspeakable dpredation poised to threaten the soul of the community. Roland and his companions must venture all as they face an unknown adversary. And the future of the Mid-World once again faces crimson chaos.

Wolves of the Calla is the magnificent fifth novel in Stephen King's epic Dark Tower series that continues to captivate processions of readers.

AND THE TOWER IS CLOSER ...

Originaltittel: Wolves of the Calla
Norsk tittel: Ulvene
Forfatter(e): Stephen King
Sjanger: horror, science fiction, western
Målgruppe: ungdom/voksen
Antall sider:
770
Forlag: Hodder & Stoughton
Norsk forlag: Damm (før de ble til Cappelen Damm)
Utgitt: 2003
Min utgave: 2012 (Pocket)
Lest: 05.02. - 12.03. 2017
Kilde:
fra egen boksamling
Plot: 5
(Sterkt plot med mye action og godt driv).
Tittel: 6 (Det er tøft og passer også godt til innholdet).
Omslag: 6 (Kult og ekstra stilig at vi ikke får se ansiktet til Roland for å vekke enda mer mystikk).
Baksidetekst:
4 (Litt unødvendlig langt og litt lei av at de gjenter det første avsnittet på alle bøkene i Dark Tower serien).
Skrivemåte
:
5 (Sterkt og mye trøkk. Det er lett å bli oppslukt).
Favorittkarakter:
Roland som vanlig. Man blir bedre kjent med ham, men samtidig klarer han å ta vare på mystikken rundt ham. Fikk også stor sans for Callahan.
Slutten: 5 (En av de bedre avslutningene jeg har lest på lenge).
Høydepunkt:
Mye råhet, og en ny karakter dukker opp som gir serien ny giv.
Lavpunkt:
Kunne ha blitt forkortet med noen sider da noen partier i boka ikke trengte å være så nødvendig lange.
Terningkast: 5
Leseutfordring: 
100 bøker i løpet av 2017


6 kommentarer:

  1. Jeg er enig i at dette er en god oppfølger, men så langt likte jeg best den fjerde boken. Det har med å gjøre at vi fikk så godt innblikk i fortiden til Roland, og større viten om krigen. Selv om du sier at du hadde vanskeligheter med å finne ord for å skrive om boken, synes jeg anmeldelsen er glimrende! Den røper ikke noe vesentlig, og den pirrer nysgjerrigheten til å lese serien (skjønt, nå er jeg ikke helt objektiv på det området da). Uansett, jeg er utrolig glad for at vi valgte å lese denne serien :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Jeg syntes det ble litt for mye kjærlighet og slikt i bok fire så det er nok derfor jeg likte denne mer. Syntes at Wolves of the Calla fikk noe av mørkheten tilbake som The Gunslinger (første bok) hadde. Mye driv og action. Denne oppfølgeren for meg lå litt mer i min gate.Synes også det er spennende med delte meninger selv om vi stort sett er enig om det meste :)
      Er glad for at jeg også valgte å lese denne serien og det er spennende og morsomt å lese den sammen med deg :)

      Slett
    2. Ja, det var litt klisjéaktige kjærlighetsbeskrivelser i den forrige boken :D Men at det skjer mye i den femte skal være sikkert og visst! Hehe, vi er stort sett enige, og det er ikke mange meningsforskjeller å utforske :) Men det at vi vektlegger ulikt og ser ulike ting i tekstene er utrolig interessant :))

      Slett
    3. Helt enig, Birthe :)
      Vi er jo stort sett enige da, og det er interessant at vi kommer med forskjellige perspektiver når vi skriver anmeldelser. Det er favorittdelen min av samlesingen :) Godt det er flere bøker igjen i serien :)

      Slett
  2. Å, det er så gøy at du liker dem :-D
    Jeg må virkelig lese dem på nytt igjen. Men jeg skal kjøpe dem på engelsk først tror jeg, siden jeg bare har lest dem på norsk.
    Nå leser jeg om igjen The Iron Druid Chronickles av Kevin Hearne. En urban fantasy serie som snart kommer med bok eh, 8, tror jeg. Den er fantastisk bra og jeg synes det er like bra å lese dem om igjen :-)
    Ha en riktig fin søndag, Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Astrid Terese :)

      Ja, jeg har virkelig sansen for denne serien til tross for at jeg ikke leser altfor mye fantasy. Men liker røffheten og mystikken rundt alt, så dette er en ypperlig serie for meg :)

      King er best på engelsk, synes jeg for har lest noen oversettelser av bøkene hans før og synes fortellerstemmen hans blekner fullstendig, noe som er synd.

      Skal undersøke The Iron Druid Chronickles og se om det er noe for meg. Ikke alt av fantasy har falt i smak, men en del :) Det skader jo ikke å utforske videre :)

      Takk for det,og nyt resten av denne fine søndagen, Astrid Terese :)

      Slett