7. august 2012

Et glass melk takk av Herbjørg Wassmo - en sterk bok om et svært alvorlig tema.

Trærne hadde begynt å kaste bladene. De lå på fortauet og i rennesteinen og holdt på regnet som hadde silt ned en stund. Hun hadde hørt det mot vinduet. Her og der glødet det rødt og gult under gatelyktene. Som enorme smykker. Dersom hun rev seg løs fra Liudvikas' neve, måtte hun være fryktelig snar dersom han ikke skulle nå henne. Hun visste at det ikke kunne gå. Skoene hadde ikke gummisåler og trakk vann. Det gjorde henne betenkt. De var de eneste pene hun eide.
Livet blir ikke allitd slik man forestiller seg.


Dorte er en helt vanlig jente på 15 år som kommer fra fattige kår. Hun er forelsket. Drømmer om en bedre fremtid og har et sterkt ønske om å tjene penger for å hjelpe moren og søsteren hennes. Men det er lettere sagt enn gjort. Det er ikke mye å leve av der hun kommer fra. Og når en venninne begynner å snakke om Stockholm, om hvor lettere det er å tjene penger der, sier Dorte nølende ja til å være med. Hun kan jo alltids dra hjem igjen etter noen måneder med hardt arbeid. Det vil kanskje gjøre moren og søsteren hennes glade. Familien har nå slitt lenge med å tjene penger etter at faren til Dorte døde. Nå er det tross alt hennes tur til å hjelpe til. Men da hun setter seg i bilen til noen "kompiser" av venninnen, får hun bange anelser og hun får en mørk fremtid i møte.

Nå er det lenge siden jeg har lest noe av norske forfattere genrelt. Hvorfor aner jeg ikke. Det har bare vært andre bøker og andre forfattere som har fristet mer. Men tenkte det var på tide å lese litt norsk litteratur igjen og ikke forsømme det helt og Et glass melk takk har stått noen år og ventet på meg i hylla. Så hvorfor ikke? Hadde heller ikke lest noe av Herbjørg Wassmo tidligere og tenkte det kanskje det var på tide å gjøre noe med det.

Visste ikke så mye om boka og hadde heller ikke de store forventingene da jeg begynte på den. Visste bare at  den handlet om et alvorlig tema; menneskehandel som dessverre skjer altfor ofte. Hver dag blir mennesker lurt, kidnappet og truet til å tjene penger på en ufyselig måte. Skjønner ikke hvordan slike ting kan skje eller at noen har guts til å lure mennesker på den måten bare for å tjene penger. Det er motbydelig! Det var mange ganger boka gjorde meg sint og provosert. Enkelte ganger fikk jeg lyst til å bare slenge boka i veggen for dette skjer jo ikke bare i bøker. Det er en påminnelse om at dette skjer også i virkeligheten, dessverre.

Det som forbauset meg mest var hvor positiv Dorte var. Selv om hun gikk gjennom en vanskelig tid hadde hun en venninne som hun møtte som bygget opp selvtilliten og sammen prøvde de så best de kunne å prøve å se det positive i det hele. Det er jo en bragd i seg selv med tanke på hvilket helvete de to jentene gikk gjennom. Måten de holdt sammen på og prøvde å takle det hele på en voksen måte. Det var imponerende å lese.

Et glass melk takk er en sterk roman om et tema som gjelder den dag i dag.Wassmo skriver godt og ærlig om hvor fæl den industrien er. En tankevekker.
Bakpå


Dorte er 15 år og bor på landsbygda i Litauen, og hennes drømmer er konkrete og tett innpå. Hun drømmer ikke om prinser og hester, men om Nikolai, bakerens sønn, om litt mindre fattigdom, en far som ennå skulle vært i live. Likevel slår hun til på et tilbud om å reise til Stockholm, i smug, for å jobbe på restaurant. Snart sitter hun i en Audi med vinduer som ikke lar seg åpne. En sterk, sterk roman om håpløshet, drømmer og overlevelse.
Tildelt Havmannsprisen for beste nordnorske bok utgitt i 2006.
”Det er et vondt, viktig og utmattende terreng en lynende engasjert Herbjørg Wassmo tar oss med inn i med sin nye bok.”

Annette Orre, NRK P2

”Wassmo er en av de store historiefortellerne i norsk samtidslitteratur og har tegnet flere sterke kvinne portretter. Et glass melk takk er ikke noe unntak. Det som gjør størst inntrykk på meg i skildringen av Dorte, er kontrastene. Kontrasten mellom 15 – åringens uskyld og ’mennene som Gud aldri skulle ha skapt’.”

Ingeborg Sofie Larsen, Fredrikstad Blad
Original Tittel: Et glass melk takk 
Forfatter(e): Herbjørg Wassmo 
Sjanger: roman, menneskehandel
Målgruppe: Voksen   
Antall sider: 396
Forlag: Gyldendal

Utgitt: 2006
Min utgave:
2007 (Pocket)
Lest:
21.06 - 22.07, 2012
Kilde:
Kjøpt
Plot:
5 (modig å skrive om et så alvorlig tema).
Tittel: 4 (småsær tittel, kanskje, men grei nok. Beskriver Dorte litt).
Omslag:
4 (ikke noe spesielt).
Baksidetekst:
4 (Korrekturfeil. Det står en plass Han istedet for Hun f.eks. Slurvfeil).
Persongalleri:
5 (mange fargerike. Spesielt Dorte og hennes nye venninne som jeg dessverre ikke husker navnet på i skrivende stund. Tror det var Lara er noe i den duren).
Skrivemåte:
5 (Wassmo skriver ekte og levende).
Favorittkarakte
r: Den nye venninnen til Dorte. (Fordi hun er det mye guts i og hun velger å se det positive uansett hva som skjer. Det er beundringsverdig).
Slutten: 5 (Tankefull slutt og det liker jeg).
Høydepunkt:
Dortes samspill med den nye venninnen.
Lavpunkt:
Ble fortvilet over hvor naiv Dorte kunne være i blandt.
Terningkast:
5
 Leseutfordring: 100 + Books In A Year (2012)

4 kommentarer:

  1. Åh, dette er en bok jeg "alltid" har hørt om, men som jeg aldri har fått somlet meg til å lese. Kanskje fordi jeg fikk litt skrekken for Wassmo, da jeg hev meg på Dina-bøkene i (altfor) ung alder. Men det er jo aldri for sent, og anmeldelsen din har gjort sitt til at jeg nå har reservert boka på biblioteket. ;)

    Jeg liker forresten veldig godt de punktene og karakterene du har til slutt i anmeldelsene dine. Favorittkarakter, lavpunkt osv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg hadde hørt om denne lenge jeg også før jeg fikk somlet meg til å lese den. Bedre sent enn aldri. Så du har en bra bok i vente:)

      Takk for det. Jeg er svak for lister, punkter, så da ble det slik:)
      Ha en fin kveld videre:)

      Slett
  2. Anonym14:02

    Denne leste jeg for ikke så lenge siden, men handlingen sitter fremdeles fast i meg. Tanken på at dette faktisk skjer. At en mengde unge jenter blir lurt til vestlige og rike land for et så nedverdigende liv, er grusom. Vi har det godt som slipper å selge kroppen vår, og som ikke er i risikosonen for å bli lurt til et sånn liv!
    Jeg likte virkelig godt boken, ikke minst fordi den fikk meg til å tenke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,vi har det egentlig for godt til å klage, men av og til er det lett å glemme hvordan andre her i verden har det, så derfor er det på den måten kjekt med slike bøker om å få en påminnelse om at vi har egentlig ikke så gode grunner til å klage om noe. Uansett, en vond bok å lese. Vanskelig å forestille seg hvordan jenter som havner i slike situasjoner.

      Slett