3. april 2018

Månedens Bokanbefaling (mars)

I mars leste jeg disse bøkene:

Lest i kronologisk rekkefølge:

En forutsigbar historie - Truls Hagbarth Grimstad
Solitude (Memories, People, Places) - Terry Waite
Kinder Than Solitude - Yiyun Li
Single White Female - John Lutz
Mikael Persbrandt (Sånn jeg husker det) - Mikael Persbrandt & Carl-Johan Vallgren
The Wife Between Us - Greer Hendricks & Sarah Pekkanen
Fargeglade vampyrer - Mona Fossdal
Omgitt av idioter (hvordan forstå de det ikke går an å forstå) - Thomas Erikson
Depression (Understanding the Black Dog) - Stephanie Sorrell
While You Were Sleeping - Kathryn Croft


Jeg trodde at februar gikk veldig tregt, men mars gikk meget tregt, så dette blir et snegleaktig år. 😊 Men det gjør egentlig ikke noe fordi da får man lest en del når tiden oppleves som tregt, at den nærmest har stoppet fullstendig opp. Når folk nevner om hvor fort tiden og månedene går, så skjønner jeg ingenting, for jeg merker det ikke. 😀

Det ble ti bøker i mars. Jeg er egentlig ikke så nøye med hvor mange bøker som blir lest, men jeg liker å sammenligne litt med meg selv og se forskjellene fra måned fra måned for moro skyld. Ser ikke på det som en konkurranse på noen måte. Det handler ikke om hvor mange bøker man leser, bare man leser, samme om det er ti eller hundre sider. 

Innholdsmessig var mars en mye bedre lesemåned enn februar. I februar leste jeg en god del bøker jeg ikke likte, men i mars kom jeg over, ikke nødvendigvis over nye favoritter, men gode og bedre bøker, og det ble en del variasjon i mars også.

Og hvilken bok likte jeg best i mars?

Mikael Persbrandr (Sånn jeg husker det) - Mikael Persbrandt & Carl-Johan Vallgren

De fleste kjenner til Mikael Persbrandt siden han har bidratt i både Tv-serier og film, og dans. Mange husker ham nok best fra Tv-serien Beck. Rollen som Gunvald Larsson er morsom, sarkastisk og saklig. Serien hadde ikke vært den samme uten ham og serien er ikke det samme etter at hans karakter døde.

Det har vært mye skriverier om Persbrandt også utenfor karrieren. De turbulente kjærlighetsforholdene, narkotika/alkoholmisbruk, sterk sjalusi, og alt dette forteller han i selvbiografien Sånn jeg husker det. Han forteller hvordan det var og legger ikke skjul på noe, og innrømmer alt. Man skulle tro dette ville bli en mørk og alvorlig selvbiografi og det er det også i en viss grad, men han har stor dose selvironi og kan å bruke sarkasme, så det er også underholdende på en godvond måte. Han byr på seg selv og kommer ikke med bortforklaringer. Så etter denne selvbiografien har jeg bare fått enda større respekt for ham med tanke på alt han har vært gjennom og likevel har gjort det bra, og klart seg bra. Fascinerende lesing var det. Har også sansen for sarkasmen hans. Hvs er vel livet uten sarkasme? Det hadde vært kjedelig. 😀 Hele anmeldelsen av boka kan leses her.

Jeg kom over noen andre gode bøker også som jeg gjerne anbefaler videre og det er Solitude (Memories, People, Places) av Terry Waite, Single White Female av John Lutz og Omgitt av idioter (hvordan forstå de det ikke går an å forstå) av Thomas Erikson, og Kinder Than Solitude av Yiyun Li. Ganske forskjellige bøker, men underholdende og tankevekkende bøker på hver sin måte. 


Ryggperspektiv av bøkene:

Beklager det gamle bordet som sikkert er fra 70/80-tallet som jeg tok med hjemmefra fordi jeg brukte det i kjellerstua før jeg flyttet. Men jeg er svak for gamle møbler. Jeg har ikke helt sansen for hvite, glattpolerte møbler. Det virker så kaldt og upersonlig. Synes gamle og mørke møbler er mer "hjemmekoselig" enn at alt skal være kaldt og hardt nesten som et dukkehus. Da hadde ikke jeg trivdes. Fargeleggingsbordet som jeg  også har i leiligheten og som jeg bruker flittig er sikkert enda gamlere og muligens fra 60/70 - tallet. Jeg liker gammeldags sjarm og ta vare på gamle ting.

Skjønner helller ikke hvorfor noen er sjokkerte over at det fremdeles er snø. Det har snødd til og med i mai før, så at det er fremdeles snø i april er faktisk ikke noe nytt. Folk har bare en tendens til å glemme det ...

Og det spørs om april blir en like god lesemåned som mars. Det gjenstår å se. Lesingen har allerde begynt ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar