23. mars 2017

Bøker jeg skal lese i april












Unmasked (The True Life Story of the World's Most Prolific, Cinematic Killer) - Michael Aloisi & Kane Hodder
Jentene - Emma Cline
The Family Plot - Cherie Priest
Ung kvinne forsvunnet - Claire Douglas
In a dark, dark wood - Ruth Ware
Strangers - Dean Koontz


Jeg er ikke spesielt glad i to do lister som er så populært, altså såkalte gjørelister. Det er ikke helt for meg. Jeg foretrekker å skrive andre lister istedet, blant annet månedsliste over bøker jeg vil lese. Jeg har en notatbok hvor jeg hver gang det nærmer seg månedsskifte skriver ned en liste over bøker jeg ønsker å lese neste måned. Det er en grei måte å holde litt oversikt på. Jeg har ikke gjort noen lignende innlegg her, så hvorfor ikke? Det er greit med en forandring for det er kjedelig å bare skrive anmeldelser. Jeg er en kravstor person som krever forandringer:)

Dette handler bøkene om:

Unmasked (The True Life Story of the World's Most Prolific, Cinematic Killer): Kane Hodder er kanskje ikke kjent for de fleste, men han er veldig kjent for oss horrornerds. Han er og har vært stuntmann og skuespiller i mange filmer, spesielt innen horrorsjangeren. Han har blant annet vært Jason Voorhees flest ganger (fra Friday the 13th filmene), han har også vært med i Hatchet filmene og hadde en liten rolle i Frozen. Nei, ikke tegnefilmen, men thrilleren fra 2010. Han har medvirket i mange flere filmer. Han er en kul fyr og en hardhaus som jeg tror blir festlig å lese om. Et must for horrorfans. Så dette er bunn i grunn en bok om hans liv og man vil få et større innblikk i hvem han er, og det tror jeg blir spennende.

Jentene: Selv om horror er min favorittsjanger og en stor interesse, så leser jeg mye annet også. Man må variere og utvide horisonten litt også. Jentene er om en jente som føler seg litt miserabel. Bunn i grunn fordi foreldrene hennes skiller lag og hun føler seg ofte ensom. Evie holder øye med tre jenter som holder til i nærheten. De tre jentene virker gøyale og spennende. En dag får hun oppmerksomhet fra en av dem og hun dras inn i en verden hun ikke er vant til. Hun dras inn i en verden av galskap og vold.

The Family Plot: Er det noe som aldri kjeder meg, så er det det overnaturlige. Det har ikke noe å si hva man tror på og ikke. Det er et spennende tema uansett, spesielt hjemsøkte hus og steder. Jeg elsker å lese og se filmer om akkurat det temaet. Jeg fikk et tips om denne på Goodreads og den er om Dahlia som jobber i et familiefirma som går ut på å besøke hus som skal bli revet ned, og deres oppgave er å undersøke husets innhold for verdisaker som kan kanskje reddes og selges på nytt. Det tar ikke lang tid før Dahlia og hennes kolleger skjønner at de ikke er helt velkomne der ...

Ung kvinne forsvunnet: Tittelen avslører vel egentlig hva boka handler om? For mange år siden forsvant en 21 år gammel kvinne, og det eneste hun forlater er et par sko. Skoene hennes blir funnet på en pire. En død kropp dukker etter hvert opp. Er det henne eller er det noen andre? Hemmeligheter fra fortiden flettes inn i nåtiden, som i mange thrillerbøker for tiden gjør. Konseptet virker noe oppbrukt, men likevel er det noe med konseptet som gir meg lyst til å lese den. Jeg er nemlig svak for mysterier:)

In a dark, dark wood: Jeg har lest en bok av Ruth Ware tidligere, og det er: The Woman in Cabin 10. Den likte jeg ikke noe særlig, men jeg gir ikke opp en forfatter bare etter en bok. En bok er ikke nok til å dømme et forfatterskap, så jeg må i alle fall lese to-tre bøker før jeg gir opp en forfatter. Har hørt mange forskjellige meninger om In a dark, dark wood og det gjør meg enda mer nysgjerrig på en bok. In a dark, dark wood er om Nora som får en invitasjon av Clare. Hun blir bedt på hennes utdrikningslag og de har ikke sett hverandre på ti år. Utdrikningslaget blir feiret på et bortgjemt sted. Hvorfor ble Nora invitert etter så mange år uten kontakt? (Ps: Hva er det med omslag og kvinner med ryggperspetiv? Det har det vært så mye av de omslagene i de siste årene, men det er ikke omslagene som gjør at jeg velger hvilke bøker jeg vil lese).

Strangers: En stund siden jeg har lest en bok av Dean Koontz så det er på tide. Strangers er kanskje ikke den nyeste boka, men jeg liker å lese eldre bøker også, ikke bare det nyeste. Jeg liker å blande både nytt og gammelt. Strangers kom ut i 1986 og jeg har egentlig ikke så veldig lyst til å si hva boka handler om fordi boka er lang, men konseptet er kort eller hvordan jeg skal forklare det, så det vil jeg helst spare til anmeldelsen. Det må bare bli sånn denne gang.

Jeg la altså til seks bøker på leselista for april. Av og til leser jeg mer, og noen ganger mindre. Samtidig liker jeg å holde mulighetene åpne. Det er greit å sette opp en liten oversikt over hva man skal lese, så man ikke blir helt lost når man skal velge neste bok:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar