11. november 2016

Helgelektyre(167)

Apokalypse alt nå? - Alexander N. Wilken
Hex - Thomas Olde Heuvelt
Necronomicon (The Best Weird Tales of H.P. Lovecraft)
Sjakkspillere - Eivind Riise Hauge  

Bøkene jeg leser har ikke forandret seg siden sist helg. Jeg leser fremdeles Apokalypse alt nå? av Alexander N. Wilken, Hex av Thomas Olde Heuvelt, og Necronomicon av H.P. Lovecraft. Er snart ferdig med Apokalypse alt nå? og da skal jeg begynne på Sjakkspillere av Eivind Riise Hauge.

 (Bildet hentet fra google).

I kveld starter første parti i sjakk VM og det skal jeg selvfølgelig få med meg på VGTV. (Det går både på NRK2 og VGTV).Så det blir sjakk frem til 30.november. Derfor jeg nå snart skal lese den vesle novellesamlingenSjakkspillere av Eivind Riise Hauge. En annen sjakkrelatert bok jeg har lest er: Stormesteren av David Klass. Jeg vet ikke hva det er med sjakk, men når jeg ser på sjakk, synes jeg det er interessant å gjette seg frem til neste trekk, og når man ser et sjakkbrett skal man forestille seg en slags "Battlefield". Sjakk er ikke bare sjakk. Det handler om visualisering og teori.

Når det gjelder bøkene som leses i helga, regner jeg med at jeg blir ferdig med Apokalypse alt nå? i morgen, og Hex i løpet av helga. Necronomicon (The Best Weird Tales of H.P. Lovecraft) trenger jeg mer tid på siden den er svær og det er en av og på bok.

Flere som følger med på sjakk eller er det for langdrygt?

Ukas låt: Waiting for the Miracle - Leonard Cohen (2016 har vært dødens år virker det som. Det er snart ikke artister eller skuespillere igjen.)



5 kommentarer:

  1. Jeg bruker å se litt på sjakk når det går, synes det er interessant selv om jeg ikke kan så mye om trekk osv, og er veldig glad for at det sendes på kveldstid. Hadde ikke hatt tid til å se det hvis det gikk på dagen :/ håper du får en fin helg, Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomt at det er flere enn meg som følger med på sjakk. Av og til sendes det på dagtid, men det spørs litt hvor de er i verden og går etter det. Så morsomt at du også ser på. Er ikke flink i sjakk jeg heller. Kan grunnreglene og that's it:) Men lærer mye av å høre på panelet mens man ser på.

      Tusen takk, og det samme ønskes deg. Håper du får en fin og rolig helg:)

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Følger ikke med på sjakk selv, men forstår fascinasjonen, syns ellers det virket som om du har fine leseplaner for helgen og er enig i at det tydeligvis har vært ekstra mange kjendiser som har dødd i år (jeg klamrer meg fortsatt til et håp om at Julie Andrews er udødelig, jeg bekymrer meg alltid for henne når andre kjendiser dør). Håper du får en fin helg selv :)
    *
    Og den slettede kommentaren var fra meg fordi jeg måtte forandre noen greier og så bare ble det slik. Sorry.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er i orden og blir ikke sett på som mistenksomt:) Synes at det er koselig at det blir lagt igjen kommentarer:)

      Synes at sjakk er interessant og man lærer noe nytt hele tiden i den sjangeren. Men forstår også at det ikke fenger alle. Man har sine interesser:)

      Jeg er ikke spesielt glad i kjendiser sånn generelt, men noen blir man "knyttet til". To av mine rockehelter døde i år (Prince og David Bowie) og har nå bare to igjen (Nikki Sixx og Marilyn Manson, Michael Jackson døde dessverre i 2009), av skuespillere håper jeg at Tim Curry og David Nicholson er udødelige. Men dessverre er det ikke slik. Men man forventer av og til at de med såpass store navn skal leve evig. Et slags barnslig håp, men slik er det dessverre ikke:) Det er fremdeles rart å tenke på hvor mange vi har mistet bare i år. Det har nesten ikke vært annet enn dødsfall. Det er snart ingen gode artister eller skuespillere igjen. Det føles litt sånn.

      Håper du har en fin helg du også:)

      Slett