1. juni 2016

Månedens Bokanbefaling (mai)

Bøkene jeg leste i mai var disse:


I kronologisk rekkefølge:

Skrekkens hus - Hugh Zachary
Paradisbakken - Marit Reiersgård
Fortielsen -  Jørgen Jæger
Arkitektens læregutt - Elif Shafak
Dakota rød - Lene Lauritsen Kjølner
En del av meg - Maren Engelschiøn
Into Thin Air (A Personal Account of the Everest Disaster) - Jon Krakauer

Det ble bare syv bøker i mai. Som regel leser jeg mellom åtte - ti bøker pr. måned og av og til tolv. Men jeg fikk dårlig leselyst i en ukes tid i mai og jeg leste også noen store bøker som jeg måtte bruke lenger tid på. Ikke alle måneder er like. Er uansett glad mai er over fordi det har vært årets lengste måned så langt. Jeg vet ikke hvorfor, men mai har vært eviglang.

Mai ble også en variert lesemåned både når det gjelder sjangere og kvalitet. Det har vært gjennomsnittlig bra, men også noen skuffelser. Det må man regne med. Jeg er en kresen leser og kan ikke like alt.

Hvilken bok likte jeg best i april?

 Fortielsen - Jørgen Jæger

Fortielsen holder koken etter Monster, og jeg liker tempoet i disse bøkene. Jeg har kun lest Monster og Fortielsen av Jørgen Jæger og opplever det ikke som rotete selv om jeg begynte å lese midt i serien. Boka er ikke den type bok med stor dybde, men den tar opp noen viktige samfunnstemaer og har den samme spenningen som i Monster. I stedet for mer utydpning av boka kan dere lese hele anmeldelsen her: Fortielsen.

Andre bøker jeg likte i mai er blant annet disse: Skrekkens hus av Hugh Zachary, Paradisbakken av Marit Reiersgård, Into Thin Air (A Personal Account of the Everest Disaster) av Jon Krakauer og Arkitektens læregutt av Elif Shafak. Så det har vært en stødig lesemåned sånn sett.

En del av meg av Maren Engelschiøn var ikke helt boka for meg siden det var en typisk ungdomsbok som man har lest "mange ganger før." Den skilte seg ikke ut på noen måte, og ble heller ikke helt begeistret for Dakota rød av Lene Lauritsen Kjølner. Den var underholdende, riktignok, men ikke noe mer enn det. Fin sommerkrim for de som liker lettlektyre.

Har bare anmeldt Fortielsen av Jørgen Jæger og Dakota rød av Lene Lauritsen Kjølner (anmeldelsen skrev jeg i går) fra leselista i mai, men fortvil ikke. Jeg jobber med saken. Jeg ligger dessverre en del etter med noen anmeldelser, men gjør så godt jeg kan så vær tålmodig med meg:)

Målet mitt i juni er å lese enda mer siden det da er sommer og det er nesten "obligatorisk" å lese ekstra da, så får vi se hvor mye det blir.

6 kommentarer:

  1. Jeg likte også Fortielsen veldig godt. Høyere tempo der enn i Dakota Rød som jeg holder på med nå, men kanskje den tar seg opp?
    Ønsker deg en fin lesemåned Ina.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, trodde ikke jeg ville like Jægers bøker så godt, men hans bøker har virkelig tempo:) Dakota rød kan dessverre ikke måle seg, jeg savnet twists og overraskelser med den. Så den er noe flat, syntes jeg. Kanskje du liker den bedre? Vi får se:)

      Riktig god lesemåned til deg også, Anita:)

      Slett
  2. Anonym21:06

    Har kun lest "Dakota rød" av dine,og enig med deg. Helt grei sommerkrim og ikke noe mer. Har Arkitektens læregutt på vent, og så står jeg som nr 14 i køen inne på ebokbib på Paradisbakken så det skal bli kjekt å se når jeg får lest den, men imellomtiden kan jeg jo lese den forrige boken hennes. Likte godt den første så har litt forventninger til de andre.

    Jørgen Jæger har jeg ikke lest noe av men kjøpte for et par år siden de 4 første bøkene i serien, så kanskje på tide å få begynt? Fortielsen er sikkert å finne på et antikvariat når det blir tid for meg å lese den.

    Ha en fin lesemåned i juni, Ina :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enig i at Dakota rød var en helt grei sommerkrim, hverken mer eller mindre. Kommer til å lese bok to i serien av henne likevel, før om jeg avgjør om jeg skal lese mer av henne eller ikke. Må lese to - tre bøker av en forfatter før jeg bestemmer meg for om jeg skal "gi opp2 forfatteren eller ikke ...

      Har ikke lest mer av Marit Reiersgård etter Paradisbakken, men det får jeg gjøre siden Paradisbakken ikke var så verst.

      Og gjerne les noe av Jørgen Jæger. Selv nølte jeg lenge med å lese bøkene hans, men bedre sent enn aldri. Så liker du bøker med tempo, så kan bøkene hans være noe for deg? Spent på hva du mener etter hvert hvis du bestemmer deg for å lese noe av ham:)

      Ha en fin ny, lesemåned du også, Beathe og håper å få lest mer denne måneden, fordi det ble så lite i mai:/

      Slett
    2. Anonym22:00

      Jeg likte veldig godt den første boken hennes, bok nummer to litt mindre(ser på bokelskere at jeg har gitt bøkene 5,4 og 3)for hver bok,men dukker det opp en bok til så leser jeg den sikkert for å se om det kan ta seg opp litt, bøkene er jo lesbar om man er ute etter lettbeint "krim"

      Ja, må gi Jæger en sjanse og kanskje blir det denne måneden allerede, har bestemt meg for å lese mest av det som står i hyllene og ikke lese så mye av det helt nye.

      Slett
  3. Ja, lettbeint krim skader jo ikke av og til. Foretrekker hardbarket krim og jo dystrere det er jo bedre er det, men skal lese mer av Reiersgård får å se utviklingen og for å se om det er en forfatter for meg. Det er ikke nok med en bok:)

    Fint å høre:) Håper du liker ham. Vet ikke hvordan de første bøkene hans er siden jeg begynte midt i serien, men skal skaffe meg noen av de første og se om bøkene hans er bedre nå eller om de var det før, eller om de har holdt seg jevnt hele veien:)

    Leser bøkene jeg får fra forlag, men samtidig så har jeg også blitt flinkere med å lese bøkene som har stått uleste i hyllene mine en god stund som jeg har skaffet selv, pluss at jeg bestiller en god del engelske bøker. Jeg liker å lese variert, både gammelt og nytt, og ulike sjangere til tross for at favorittsjangeren er grøss:)

    Men blogget i seks år før jeg begynte å få anmeldereksemplarer så har ikke hele tiden fått det og nå har jeg blogget i snart ti år. 18 august er ti års jubileum.

    SvarSlett