18. mai 2016

Fortielsen av Jørgen Jæger - man trenger ikke å jakte etter god krim mer så lenge man har Jæger


     Ole kom bort til døren, han også. "Døren kan ha vært låst da de var her," sa han. "Dessuten lette de strengt tatt bare etter tegn på innbrudd." Han sonderte bakken. "Sporene fører bare inn i huset, ikke ut igjen," la han alvorlig til. "Det betyr, Cecilie, at ..."
    "... noen befinner seg der inne et sted," fullførte hun.
    "Nettopp." Han knep munnen sammen. "Vi går inn," sa han bestemt. "Men la oss være forsiktige, vi aner ikke hva som møter oss."

Kjenner vi våre nærmeste like godt som vi ønsker å tro?

Merkelige forviklinger
Cecilie Hopen får særdeles dårlige nyheter om hennes samboer, Bernhard og livet blir snudd på hodet. Hun bestemmer seg for å løse saken selv om det er det som skal til for hun er nødt til å vite sannheten. Hun gjør det hun må siden hun ikke får hjelp av politiet fra Drammen. Cecilie er sterkt uenig i det de tror kan ha skjedd.  Hun vil komme til bunns i saken om hva som har skjedd med hennes kjære. Hennes gamle venn, og tidligere lensmann og kollega, Ole Vik gir henne en  hjelpende hånd. Han vil hjelpe henne med å finne ut hva som har skjedd med samboeren hennes og hva som står bak alt kaoset. Underveis i etterforskningen blir vi dratt inn i mørke nettverk som menneskehandel og prostitusjon. Merkelige forviklinger skjer, ting tar alvorlige vendinger og klarer Cecilie å løse saken om Bernhard?

I fjor ga Jæger ut Monster og det ga mersmak. Til tross for at Fortielsen fortsetter der Monster slapp kan denne fint leses som "frittstående" (selv om det kan være en fordel å lese Monster først, spørs hvor kresen man selv er på det), fordi man får en del bakgrunnshistorie og man blir godt kjent med karakterene. Selv opplevde jeg det ikke som problematisk da jeg begynte på Monster uten å ha lest de andre bøkene i serien først. Monster var min første bok av Jæger og selv om jeg foretrekker å lese serier i kronologisk rekkefølge, så er det noen serier som ikke blir rotete selv om man begynner "midt i" i en serie for i noen serier er forfattere flinke til å gi oss mye bakgrunnsstoff både når det gjelder handling og karakterer. Det er Jæger flink til og i noen andre serier følges det ikke bestandig en rød tråd. Det varierer selvfølgelig fra serie til serie. I Ole Vik serien får man såpass mye bakgrunnshistorie at man føler seg ikke lost. Man blir også desto mer nysgjerrig på denne serien og gir mersmak å lese begynnelsen senere. Så å begynne midt i en serie er ikke bortkastet.

Levende krim
Serien om Ole Vik er ikke verdens beste bokserie, men den er virkelig noe for seg selv. Jæger har en evne til å engasjere og dra inn lesere på en måte at det føles ikke som om man leser. Lesingen er flytende, som om det skjer av seg selv og man får en følelse av å se en krimserie på TV. Fortielsen er enkelt skrevet, består av korte kapitler og realistiske karakterer. Han beskriver følelser og relasjoner mellom karakterer på en troverdig måte. I Fortielsen tar Jæger også opp viktige og alvorlige temaer som er lett for å glemme at slike ting skjer og det er viktig å få frem den mørke delen av verdenen for verdenen i seg selv er ingen glansbilde som vi ønsker at den skal være. Grusomme ting skjer, dessverre og grusomme ting kan skje med hvem som helst. Ingen av oss er uskadelige eller udødelige. Heller ikke feilfrie.

Cecilies høyre hånd, Ole Vik er en elskverdig karakter som er en smule bestefarsaktig. Han bryr seg om de rundt ham, og prøver å gjøre en god jobb samtidig. Personlig har jeg aldri hatt særlig sansen for kvinnelige karakterer, mest mannlige fordi kvinnelige karakterer har en tendens til å være svært anonyme enkelte ganger eller for "masete". Men Cecilie Hopen er en karakter som har "vokst", og man liker henne bedre med tiden. Hun er bestemt, går sin egen vei og tar ikke et nei for et nei. Hun finner seg ikke i å bli urettferdig behandlet. Det er en karakter med tæl i. Det må man jo bare like?

I Fortielsen skjer alt i et forrykende tempo slik krim skal være. Spenningen er nesten til å ta og føle på. Det eneste som trekker litt ned på er at steder/miljø kunne ha vært mer detaljrike, men bortsett fra det er det ikke noe å klage på. Håper Jæger gir ut flere bøker for dette kan bli bare bedre og bedre.

Bakpå:

Kan ikke skrives her med tanke på at det er et forhåndseksemplar, og det er noe annerledes enn anmeldereksemplarer av og til.

Originaltittel: Fortielsen
Forfatter(e): Jørgen Jæger
Sjanger: krim, thriller
Målgruppe:
voksen
Antall sider: 466
Forlag: Juritzen (fant ikke link til boka på hjemmesiden deres, men skal legge til det når det er på plass).
Utgitt: 2016
Min utgave: 2016 (Pocket)
Lest: 15.05. - 17.05. 2016
Kilde: forhåndseksemplar
Plot
:
5 (Sterkt og troverdig).
Tittel: 5 (Forlokkende og vekker nysgjerrigheten).
Omslag: 5 (Nesten kulere enn Monsteromslaget).
Baksidetekst: 4 (Fristende. Virker ikke helt nyskapende, men får lyst til å lese boka likevel).
Skrivemåte: 5 (Enkelt og lett. Mye driv og realistiske karakterer).
Favorittkarakter: Fremdeles Ole, men får også mer sansen for Cecilie.
Slutten: 4 (Litt som forventet, men det har ikke noe å si). 
Høydepunkt: Drivende, lesingen går av seg selv og båndet mellom Ole og Cecilie som man ikke blir helt klok på.
Lavpunkt: Savner enda mer steds/miljøbeskrivelser for av og til blir det aldri nok av for meg. 
Terningkast: 5
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2016

8 kommentarer:

  1. Høres ut som en interessant bok! Jeg har ikke lest noen av Jægers bøker, er stadig på leit etter bra krim. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror du vil like bøkene til Jæger. Jeg har lest mye krim oppgjennom årene, og jeg er veldig kresen, men Ole Vik serien er lettleste og det skjer noe hele tiden. Vet ikke hvordan Jægers tidligere bøker er/de første bøkene i serien er, men skal lese dem senere:)

      Slett
    2. Som deg har jeg lest mye krim, og har blitt kresen på bøker i denne sjangeren. Om det blir for likt noe jeg har lest før, og karakterene ikke fanger interessen min, så må jeg ærlig innrømme at jeg legger boka fra meg. Vet ikke om du har lest Sue Grafton's bøker om privatdetektiven Kinsey Millhone? Kinsey er en selvstendig og sterk kvinnelig protagonist! Det er bøker jeg har likt veldig godt.

      Slett
  2. Høres ut som en interessant bok! Jeg har ikke lest noen av Jægers bøker, er stadig på leit etter bra krim. :)

    SvarSlett
  3. Så herlig at du også likte denne.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Likte både fjorårets Monster og årets Fortielsen:) Skal prøve å få med meg bøkene fra begynnelsen av Ole Vik serien også:)

      Slett
  4. Jeg liker også best å lese bokserier kronologisk, men det hender jo av og til at man hopper inn midt i. Greit å vite at dette er en slik serie, for jeg fikk akkurat tilsendt "Fortielsen" i posten. Har ikke lest noen av Jørgen Jægers bøker tidligere, men nå fikk jeg jammen litt lyst til å prøve meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er selvfølgelig den beste veien å gå når man skal lese en bokserie, men når man skal lese av en forfatter man ikke har lest noe av før og man blir for fristet til en bok og begynne rett på den istedet for de tidligere bøkene i serien, så gjør det egentlig ikke noe. Sånn var det med meg og Monster i fjor av Jæger. Tenkte å lese meg opp de tidligere bøkene fra serien først, men nysgjerrigheten ble for stor så begynte rett på Monster. Begynte midti Cato Iaakesen serien av Lindell også og Konrad Sejer serien av Karin Fossum. Noen forfattere er gode på tilbakeblikk og sammenhengende tråd uten at man trenger å lese diverse serier i kronologisk rekkefølge.

      Det er vel verre med fantasysjangere. Da må man helst begynne fra begynnelsen siden det er en veldig detaljert sjanger.

      Det er bare å sette i gang, Anette. Jeg er kresen når det gjelder krim for jeg har lest mye av det hele livet, men tror du vil like Jørgen Jæger. Det er lettlest krim der mye skjer:) Spent på din mening om du bestemmer deg for å lese den:)

      Slett