16. desember 2015

Avslørt av Renée Knight - får en femmer kun fordi den ga meg leselysten tilbake


"Er det din bok?"
Hun passer på å ha munnen full av mat, så hun fremstår som helt avslappet idet hun nikker mot bordenden. Robert kaster et blikk på boken og strekker ut hånden etter den, trekker den til seg. 

Dette blir kanskje en spesiell anmeldelse fordi jeg gir ikke denne boka en rettferdig femmer, men ganske enkelt på grunn av at den ga meg leselysten tilbake.

Cath har alt det hun ønsker seg: En fin familie og et nytt hjem. Hun og mannen flytter til et nytt og enklere hus siden det er bare de to etter at sønnen deres flyttet. I deres nye hus finner Cath en ukjent bok og når hun begynner å lese i den, oppdager hun til sin store forskrekkelse at den handler om henne. I flere år har hun holdt noe hemmelig for familien og alle andre, noe som skjedde lang tid tilbake. Hvordan skal hun holde det hemmelig nå som noen har skrevet en bok om det hun har prøvd å holde hemmelig så lenge?

Denne boka oser ikke av kvalitet, den er heller ikke overraskende og karakterene er langtifra troverdige, men alt det gjorde ikke noe fordi innholdet ga meg lyst til å lese videre. I august og september (leste den i august), så hadde jeg innmari dårlig leselyst. Jeg leste noen bøker da også selv om det ikke var helt det store og for første gang på lenge gikk lesingen av seg selv. Etter denne boka kom jeg meg over den kneika og det betyr jo noe. Jeg vet at mange "hater" denne boka og jeg selv har slaktet mange bøker som andre har likt godt. Mine meniger er som regel omvendt fra alle andres meninger når det gjelder bøker. Det er sjeldent jeg blir enig med andre lesere, men av og til er vi enige også. Men når jeg slakter en bok, skriver om en bok jeg ikke liker så gir jeg i alle fall konstruktiv kritikk. Forklarer grundig hvorfor jeg ikke likte den på en saklig måte. Siden jeg er veldig streng når det gjelder vurderingene mine, fordi jeg er en kresen leser, det blir man jo når man leser mye, er jeg temmelig grådig og gir sjeldent femmere og seksere, så er det kanskje på tide selv om boka ikke er helt verdt den femmeren. Så det er meget sjeldent at jeg er så sjenerøs, men å havne i en "reading slump" som amerikanerne kaller det når de har dårlig leselyst, og siden jeg ikke har mange andre hobbyer, så er det jo en slags lettelse å få lyst til å lese bøker igjen. Men at man får dårlig leselyst er jo noe som skjer og det har skjedd før. Så det er noe man må regne med.

Så jeg leste den boka på "rett" tid. Den skal få æren for det, og selv om det er ingen favorittbok (ikke i nærheten en gang), og at den heller ikke er noe nyskapende, så er dette en type bok som er perfekt når man vil ha noe lett og underholdende. En bok man kan slappe av med hvis det er dager man ikke vil ha noe krevende lesing. Det beste med boka er at den engasjerte og innholdet hadde en fin flyt. Men det jeg irriterte meg mest over var hovedkarakteren Cath. Hun er selvopptatt og tenker kun på seg selv, og hun finnes ikke sympatisk. Man klarer ikke å synes synd på henne, og opplever henne som en masete karakter. Det blir irriterende i lengden.

Avslørt bød ikke på noe nytt og det var heller ingen bok som gjorde inntrykk, men takket være den fikk jeg likevel leselysten tilbake. Dessverre var ikke plottet noe spesielt. I dette tilfellet gjorde det ikke noe og dette må være den snilleste femmeren jeg noen gang har gitt. Og beklager for litt rotete og kanskje urettferdig anmeldelse, men sånn ble det altså denne gang.

Bakpå:

"Sensasjonelt god psykologisk thriller
... akkurat som den skal være."
        LEE CHILD

Dokumentarfilmskaper Catherine Ravenscroft finner en bok på nattbordet som skal kaste henne inn i et lysvåkent mareritt. Boken utgir seg for å være fiksjon, men den forteller i levende detalj om den forferdelige dagen da Catherine ble slave av sin egen mørke hemmelighet, en hemmelighet hun er sikker på at hun bare deler med én eneste person - og denne personen er død.
     Catherines verden går i oppløsning når fortiden innhenter henne. Hennes eneste håp er å konfrontere det som virkelig hendte den forferdelige dagen, selv om den sjokkerende sannheten kan komme til å ødelegge både henne selv og familien.

AVSLØRT er en fremragende utpønsket, dypt urovekkende psykologisk thriller om en kvinne som blir hjemsøkt av fortidens hemmeligheter, om et brennende ønske om hevn og den forferdelige prisen man betaler for å forsøke å holde sannheten skjult.

Originaltittel: Disclaimer
Norsk tittel: Avslørt
Forfatter(e): Renée Knight
Sjanger: psykologisk thriller
Målgruppe:
voksen
Antall sider:
286
Forlag: Doubleday
Norsk forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2015 
Min utgave: 2015 (Pocket)
Lest:
23.08. - 29.08. 2015
Kilde:
forhåndseksemplar
Plot:
3 (Hverken avansert, sjokkerende eller overraskende, men underholdende).
Tittel:
3 (Passer godt til innholdet, men vekker ingen oppsikt).
Omslag: 4 (Beskrivende, spennende og fint omslag).
Baksidetekst:
4 (Gir meg lyst til å lese boka selv om forhåpningene ikke er altfor store).
Skrivemåte
:
4 (Det skjer noe hele tiden. Karakterene er ikke spesielt troverdige og heller ikke historien, men i dette tilfellet så gjør det ikke noe).
Favorittkarakter:
Ingen spesielle fordi det var ingen som skilte seg ut på noen måte.
Slutten: 3 (Ikke overraskende i det hele tatt og det ble som forventet).
Høydepunkt:
Lettlest og underholdende. Det var nettopp det jeg trengte da jeg slet med lesetørke for noen måneder siden.
Lavpunkt:
Det blir fort forutsigbart og plottet er ikke særlig troverdig. 
Terningkast: 5 (en svak sådan)
Leseutfordring: 
100 bøker i løpet av 2015


Boktrailer


4 kommentarer:

  1. Det er mange årsaker til om man liker en bok eller ikke. Og der og da var det helt sikkert rettferdig av deg å gi den en femmer. Ellers vil jeg bare nevne at for en tid tilbake skrev du at du hadde hatt influensa. Og nå har jeg hatt noe lignende - 3 døgn under dyna uten lys og lyd. Heldigvis ikke like lenge som deg, men jeg er akkurat kommet meg opp og kjenner meg helt utfor. Nå er jeg kommet meg såpass at jeg skal lese noen innlegg her og der. Fortsetter det slik er jeg ferdig med seksern til Knausgård over nyttår. Den er så tung at jeg nesten ikke har krefter til å løfte den fra bordet:)

    SvarSlett
  2. Nettopp. Det er rart hvordan enkelte bøker er. Selv om det ikke var noen favoritt, så gjorde den noe for meg. Av og til trenger man å lese en bok kun for underholdningens skyld og se bort fra alt annet, for å få leselysten tilbake. Sånn sett er denne type bøker kjekke å ha. Man trenger ikke å lese noe krevende og alvorlig hele tiden:)

    Det stemmer det. Hadde influensa litt siden og det er noe herk. Det er synd at du har fått det og håper det går fort over etter hvert. Vet om flere som har influensa så det er dessverre sesongen for det.

    Ja, husker at siste bok i min kamp var stor og tung. Tror den var på 1100 sider? Man blir sliten i armene av å holde boka. Du får bruke den som styrketrening for armene:)

    Beklager for at jeg svarte så sent men er ikke like mye online hver dag. Det varierer veldig og jeg ønsker deg god bedring. Håper du blir frisk til jul:)

    SvarSlett
  3. Jeg ville nok gitt boken en firer :-) Jeg likte begynnelsen og slutten men ikke midten. Den syntes jeg var litt langdryg. Men det er helt klart man blir påvirket av at en bok gir deg leselyst. Jeg har noen favoritter jeg tyr til når jeg mangler leselyst. Ofte hjelper det for meg å lese favoritter om igjen. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ville gi den en firer fordi den fortjener ikke mer, men jeg var lei av å gi firere og jeg var lettet over at leselysten kom tilbake. Så det var en gavmild en. Jeg ga den ikke en femmer for kvalitet. Det er i hvert fall sikkert. Den var underholdende og ikke mer enn det:) Men ga den en svak femmer sådan. Så det er ikke all verdens. Så jeg ga den ikke en femmer fordi boka var "bra" fordi det var den ikke.
      At boka var urealistisk og overdrivende brydde jeg meg ikke noe om akkurat da, og jeg kommer nok ikke til å lese denne boka flere ganger. Det er ikke en sånn bok. Men akkurat der og da trengte jeg lett underholdning og det fikk jeg;)

      Slett