16. september 2015

Monster av Jørgen Jæger - alvorlig god krim!

Da hodet traff puten, kjente hun en svak duft, ubestemmelig, men likevel forunderlig velkjent.
   Hvor kom den fra?
   Hun snudde hodet over på siden og luktet på puten. I neste øyeblikk satt hun oppreist i sengen, mens hjerteslagene tordnet i ørene. Denne duften kjente hun ut og inn. Det var duften av etterbarberingsvann, ikke et hvilket som helst etterbarberingsvann, men Brut, det samme merket som Ragnvald alltid dynket seg med.
    Hun kom seg på beina og vaklet ut i stuen.
Dette er den første boka jeg har lest av Jørgen Jæger og den gjorde et veldig godt inntrykk!

Monster ble lansert i begynnelsen av september og jeg fikk den som forhåndseksemplar og leste den en måneds tid før lanseringen. Ligger litt etter med anmeldelsene, så derfor kommer denne anmeldelsen litt på etterskudd. Men slikt skjer. Leser bøker fortere enn det jeg skriver. Og av og til blir det vel mange bøker å skrive om, men det gjør ikke noe. Det gir meg noe å gjøre.

Jeg har aldri lest noe av Jørgen Jæger før. Hvorfor aner jeg ikke, men bedre sent enn aldri! Litt skeptisk i begynnelsen for jeg har bare hørt positive ting om forfatterskapet hans og får bøker/forfattere masse skryt blir jeg automatisk skeptisk for jeg har ofte ikke likt bestselgere og synes mange av dem får ufortjent mye oppmerksomhet. En bestselger trenger nødvendigvis ikke å være bra. Det har jeg opplved mange ganger og det er heller ikke meningen å være så kresen, men når man leser mye oppgjennom årene så blir jeg mer og mer kresen. Jeg kan ikke noe for det ...

Monster handler om en mor og en ung datter som lever et skjult liv i frykt for at eksmannen hennes skal finne dem. Moren, Anne Dahl har funnet seg en ny mann i livet som hun er samboer med, og de tre lever et godt liv sammen. Selv om Anne Dahl og datteren har skiftet identitet og har startet et nytt liv uten eksmannen, lever hun i konstant frykt for at hun en dag vil bli avslørt og at han kanskje vil finne dem igjen. Hun vet hva han er i stand til og tyranniserer helt til han får viljen sin. Han er en sånn fyr. En fyr som ikke vil leve uten henne og tar ikke et nei for et nei, derfor lever Anne i frykt for at han skal finne henne igjen.

Til tross for den svært levende frykten har hun og datteren Thea og Annes nye mann et godt liv og prøver å nyte det, men vil lykken vare?

Som sagt er dette den første boka jeg har lest av Jørgen Jæger og han har fått mye skryt for bøkene sine, spesielt denne. Og bøker som blir hauset opp har jeg alltid stor tvil til. For ofte har jeg ikke vært enig med andre når det gjelder såkalte bestselgere, men for en gangs skyld (selv om det ikke skjer ofte) må jeg si meg enig at dette er en god krim og vel så det. Mange bøker jeg har lest i det siste har enten skuffet, spenningen har dødd halvveis i boken så jeg nesten kjedet meg ihjel og ikke alle bøker jeg leser er like engasjerende, men denne boka hadde en fin og jevn flyt der noe skjedde hele tiden. Selv om noe var forutsigbart og man skjønte hvilken vei dette førte, så gjorde det ikke noe fordi det var spennende å lese likevel. Man blir så godt kjent med disse personene. Ole Vik var en fengslende og livlig lensmann å bli kjent med, og de andre personene i boka var både troverdige og man følte på en måte med dem. Ofte leser jeg bøker der karakteroppbygninger er så dårlig gjennomført at jeg bryr meg nada om dem, men her blir man kjent med dem og man føler det de går gjennom. Man føler anspentheten, frykten og alt som hører med boka.

Selv om jeg ikke har lest de tidligere bøkene med Ole Vik i hovedrollen, så blir man ikke "lost". Man trenger ikke å lese bøkene i kronologisk rekkefølge, og man får alltid tilbakeblikk om hva som har hendt tidligere så det føles hverken rotete eller villrådig. Man blir godt kjent med Ole Vik på privaten og på jobb, så følte ikke at det gjorde noe at jeg ikke har lest de tidligere bøkene. Foretrekker jo som regel å lese første bok i en serie, men hvis man ikke trenger å lese bøkene i slavisk rekkefølge så gjør det ikke noe, og jeg ser ikke bort i fra at jeg kommer til å lese de andre bøkene av Jørgen Jæger også. For jeg fikk mersmak.

Mens man leser denne boka så er det trist å tenke på at det er mange familier som lever sånn. De lever skjult for noen de en gang hadde elsket. Hvor rart og skremmende er ikke det; å frykte noen så mye de en gang de har elsket høyt? Kan ikke forestille meg det og synes synd på familier som må gå gjennom noe sånt.

Monster har sine svakheter (fleste bøker har sine svakheter), og denne bokas svakhet var forutsigbarheten, men som nevnt tidligere så gjorde det ikke noe. Selv om man skjønner hva som kommer til å skje, var personene såpass spennende å lese om og historien hadde så fint driv at man bare ble nødt til å lese videre. Jeg er ikke en person som strør rundt femmere og seksere, det skal mye til for jeg er en ganske kravstor leser, men Monster er definitivt en av de beste bøkene jeg har lest i år, og den ble kåret til månedens bokanbefaling (august) på denne bloggen.
Bakpå:

DETTE MENER BOKHANDLERE
SOM ALLEREDE HAR LEST "MONSTER":

"Jeg vil gi boken en klar 6! Følte jeg holdt pusten
til tider, utrolig bra skrevet."
LILLIAN AALEN KRONSTAD, ARK SARTOR

"Jeg klarte ikke la manuset ligget, ble sittende å lese til 02 
om natten. En bra bok som jeg gleder meg til å selge."
KRISTIN HULEN, NOTABENE I SOGNDAL.

"Boka fenger fra første kapittel og gjør det vanskelig å 
legge den fra seg. Anbefales på det sterkeste."
LISS WORRE, HILLESLAND LIBRIS KOPERVIK

"Jæger skriver kjempebra, drar oss med frå første side,
når vi trur vi har løysninga kjem det alltid inn nye sider.
Kundane kan glede seg. Med denne boka må det bli
Rivertonpris på Jørgen Jæger."
BENTE SOLDAL, FRI BOKHANDEL I ROSENDAL

"En fryktinngytende og nevrepirrende krim
som fanget meg fra først side.2
HILDE STEINSVÅG TORSEN, HILLESLAND LIBRIS KARMØY

Originaltittel: Monster
Forfatter(e): Jørgen Jæger
Sjanger: krim
Målgruppe:
voksen
Antall sider:
418
Forlag: Juritzen
Utgitt: 2015
Min utgave: 2015 (Pocket)
Lest:
30.07. 02.08. 2015
Kilde:
forhåndseksemplar
Plot:
5 (Aktuelt og skremmende tema som dessverre rammer folk i virkeligheten. Glad jeg ikke er en av dem).
Tittel:
5 (Treffende og monster er en tittel som er spennende i seg selv).
Omslag: 6 (En av de beste bokomslagene i år).
Baksidetekst:
2 (Skeptisk til bøker som bare får ros på baksiden istedet for et handlingsreferat).
Skrivemåte
:
5 (Mye spenst og fin flyt gjennom hele boka uten at spenningen stopper opp).
Favorittkarakter:
Ove Vik. 
Slutten: 4 (Avslutninger i bøker er ofte skuffende).
Høydepunkt:
Endelig en krim med god driv og realistiske hendelser.
Lavpunkt:
Avslutningen, og at handlingen var en smule forutsigbart, men det er egentlig ikke noe å klage over ...
Terningkast: 5
Leseutfordring: 
100 bøker i løpet av 2015


6 kommentarer:

  1. Så artig at du likte denne boka og ble positivt overrasket.:) Enig med deg ang masse blurbs på baksiden..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er ikke ofte jeg lar meg overbevise heller. Tror det er den andre femmeren jeg har gitt i år:) Syntes boka hadde så fint driv og likte mange av personene. Det er sjeldent.
      Ja, slike blurbs på baksiden også ellers på boka på andre bøker er bare masete. Det gjør meg alltid skeptisk til bøker:)

      Slett
  2. Denne MÅ jo være bra :D Styrer unna krim utenom i korte perioder der det eneste som funker er krim, men har også en annen bekjent som er begeistret for JJ. Så kanskje, ved neste korsvei... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir litt lei av krim jeg også selv om jeg leser mye av det og har alltid gjort det, men sjangeren har veldig lett for å bli det samme ... Men denne skiller seg litt ut og hadde så fin flyt.Det er ikke ofte jeg finner favoritter, men anbefaler gjerne Jørgen Jæger:)

      Slett
  3. Endelig har jeg også lest denne, og den var til tider uhyre spennende! Likte at det var spart noen overraskelser til slutt, slik at det forutsigbare ikke ble stående alene ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Berit og beklager for sent svar. Godt at du endelig har lest den og at den falt i smak:) Jeg er enig at den var en del forutsigbar men heldigvis hadde den noen overraskelser slik at alt tok seg opp til slutt:) Dette blir ikke min siste bok av denne forfatteren:)

      Slett