2. august 2015

Månedens Bokanbefaling (Juli)

I juli leste jeg disse bøkene:

Silo - Hugh Howey
Uro - Jesper Stein
Blodspor i Klondike - Johan B. Mjønes
Brevene dine legger jeg under madrassen (En brevveksling 1971 - 2002) - Astrid Lindgren & Sara Schwardt
Lukk øynene - Josh Malerman
Blindgang - Jørn Lier Horst

Jeg bruker å ha månedens bokanbefaling hver første dag i en ny måned, men det ble det ikke denne gang. Tok meg noen fridager fra bloggen denne uka fordi jeg har ikke tatt fri fra bloggen tidligere i sommer. Men det er jo aldri for sent med månedens bokanbefaling og oppsummering over måneden som har vært.

I juli leste jeg bare seks bøker og det er altfor dårlig. Mars er fremdeles mest leste måned for meg i år da jeg leste tolv bøker. Så håper jeg får lest mer i august. I forrige måned leste jeg bøker av fem mannlige forfattere og to kvinnelige. Det ble ingen klassikere lest i juli og heller ingen engelske bøker, men ingen måned er like ...

Og det ble ingen femmere eller seksere i juli heller. Hadde litt forventninger til Lukk øynene av Josh Malerman siden jeg er glad i mørk litteratur (grøss, psykologiske thrillere), men den ble litt tam og jeg savner å lese bøker som overrasker. Jeg ble også litt skuffet av Jørn Lier Horsts Blindgang. Han er for all del en god forfatter og jeg likte både Jakthundene, Vinterstengt og Hulemannen godt, spesielt Jakthundene, men syntes Blindgang ble litt kjedelig i forhold til de andre bøkene jeg har lest av ham.

Og hvilken bok likte jeg best i juli selv om det ikke ble femmere eller seksere?

Uro - Jesper Stein

Har ikke tenkt å si så mye om hva boka handler om (sparer det til anmeldelsen istedet), men må si jeg digger hovedpersonen Axel Steen, som driter i hva autoriteter mener og tenker, og går sine egne veier uansett hvilke konsekvenser han får. Uro er også første bok i en dansk politi krimserie.

Hvordan har din forrige lesemåned vært? Ble det noen høydepunkt eller ble det bare skuffelse?

PS: Jeg har ikke anmeldt noen av bøkene jeg leste i juli. Jeg ligger litt etter med anmeldelsene, men jeg jobber med saken, så det kommer etter hvert.

6 kommentarer:

  1. Der var Uro bestilt på biblioteket, takk for supert lesetips! Ønsker deg en fin første uke av august :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen årsak:) Selv om Uro fikk "bare" en firer så var det en av de bedre krimbøkene jeg har lest i det siste og jeg fikk sansen for hovedpersonen. Da får jeg i mellomtiden vente på din mening om boka:) Kos deg. Takk for det og ha en fin begynnelse i august du også:)

      Slett
  2. Uro har jeg liggende på vent, hatt den lenge, men nå ble jeg fristet til å plukke den frem. Kanskje den skal bli med på ferie til uka..;)
    Min oppsummering har jeg skrevet om på bloggen min, leste 15 bøker i juli, men det var mye smått som dikt og noveller der også. Ønsker deg en god leseaugust Ina.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Axel Steen gjør boka Uro verdt å lese:) Han er noe for seg selv. Så hadde vært fint å høre flere meninger om den boka:)

      Og du har lest mer enn meg i juli. Virker som de fleste har gjort det:/ Jeg må virkelig lese meg opp og ta igjen my lesing i august. For det er så mange bøker som venter på å bli lest:)

      En god, ny lesemåned til deg også, Anita:)

      Slett
    2. Høres bra ut ang Axel Steen. :) Håpe du få motivasjon og ork til å lese det du ønsker.:) Takker….:)

      Slett
    3. Takk for det:) Det håper jeg også. Det er så mange bøker som venter og som jeg har lyst til å lese. Så i august skal jeg skikkelig maratonlese:) Liker ikke å ligge etter med ting, hverking i lesingen eller anmeldelsene så i neste måned skal jeg virkelig komme i mål både når det gjelder lesing og skrive anmeldelse. Det verste jeg vet er å ligge etter med ting. Det gir meg bare dårlig samvittighet:) Håper du gir Uro en sjanse:)

      Slett