1. juli 2015

Månedens Bokanbefaling (juni)

Det er 1. juli og det betyr månedens bokanbefaling. Og jeg bruker å ha dette innlegget hver første dag i en ny måned så lenge det ikke kræsjer med andre innlegg. Vil helst ikke ha flere innlegg på samme dag. Det blir bare rotete og dessuten er jeg heller ingen rosablogger, hehe. De vil jo ha to-tre innlegg hver dag. Selv skjønner jeg ikke vitsen med det. Men man kan jo ikke skjønne alt og bry seg om hva andre gjør.

Juni er vel den minst "beleste" måneden jeg har hatt på lenge. Har lest skammende lite. Leser hver dag uansett, men det er ikke alle bøkene det går like fort med, i hvert fall hvis ikke spenningen er der. Så i juni ble det bare disse bøkene:



Piken på toget - Paula Hawkins
Aarons maskin - Sverre Knudsen
Stormesteren - David Klass
I fjor var en lang natt - Joakim Kjørsvik
Savner deg - Harlan Coben
Kjære søster - Rosamund Lupton

Jeg leste bøker av fire mannlige forfattere og to kvinnelige. Det ble ingen klassiker og ingen bøker på engelsk, men det er ikke lett for at det blir sånn hver måned. Men, skal uansett bli flinkere til det. Lese litt mer klassikere og engelske bøker. På ungdomsskolen og videregående leste jeg nesten bare bøker på engelsk, og det har vært et savn føler jeg. Så det skal jeg bli flinkere med.

Og jeg har dessverre ikke anmeldt noen av bøkene på lista fra forrige måned for jeg ligger dessverre litt etter med anmeldelsene mine generelt, men tro meg, jeg jobber med saken. Jeg er ferdig med anmeldelsene fra april og kommet godt i gang med bøkene fra mai så det nærmer seg.

Det ble ingen femmere eller seksere i juni heller. Den forrige femmeren jeg ga var i februar som gikk til Dødspakten av Tom Kristensen, og det er lenge siden, men jeg kan ikke noe for at jeg er en kresen leser ...

Selv om det ikke ble noen femmere eller seksere denne gangen heller, så var det jo noen av disse bøkene jeg likte litt for det, og månedens bokanbefaling i juni går til denne:

Stormesteren - David Klass

Denne boka er om en gutt som er med i en sjakklubb på skolen. Gjennom andre på skolen får han vite at hans egen far en gang i tiden var stormester. Noe som for ham er vanskelig å tro og da sjakklubben inviterer Daniel og hans far på familieturnering i New York, får Daniel vite litt av hvert han ikke visste om faren sin fra før.

I juni var det Norway Chess og det er synd at turneringen er over. Jeg sitter som klistret til tv-skjermen hver gang det er sjakkturnering for det synes jeg er interessant å følge med på og det er vel den eneste "sporten" jeg liker. Synd at Magnus Carlsen gjorde det så dårlig, men kan jo ikke være like flink hele tiden. Han er bare et menneske han også. 

PS: Man trenger ikke å være interessert i sjakk på forhåmd for å lese boka, og boka er perfekt hvis du vil ha lett underholdning i sommervarmen.

Har du lest noen av disse bøkene? Ha en god, ny lesemåned.

2 kommentarer:

  1. Har lest Piken på toget, men det vet du jo. Håper du får en god lesemåned i juli, Ina.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, og vi var nok ikke helt enig om den boka, men det er i orden. Jeg synes delte meninger er spennende:) Takk for det, og ønsker deg det samme:)

      Slett