14. februar 2015

Dødspakten av Tom Kristensen - herlig lesing om hevn!

"Ta vare på deg selv, og så ses vi."
"Det gjør vi! Takk for at du ringte."
Jahn slo av samtalen og kastet mobilen fra seg på passasjersetet. Så startet han bilen og begynte å kjøre den samme veien tilbake.
   Det prikket i huden.
   Rykter? Hva slags rykter da?
Stoler du på dine medarbeidere eller på noen i det hele tatt?

Jahn; yrkessoldat og sjåfør av viktige hjelpemidler opplever noe traumatisk som tvinger ham til å reise fra Afghanistan og tilbake til Norge for å komme til seg selv. Han tar en pause fra jobben og går i terapi i mellomtiden. Men noe gnager ham. Han har nettopp mistet sin barndoms og bestevenn som også var yrkessoldat og Jahn ble vitne til at han ble drept i ulykken. Etter hvert går det rykter og Jahn får se bilder av det som var i transporten deres ikke var det de forestilte seg, og Jahn sverger hevn over sin venns død, koste hva det koste vil.

Jeg har lest en bok av Tom Kristensen før og det var hans første ungdomsbok; World of spycraft: mientologene. Den likte jeg ikke noe særllig, for å være helt ærlig. Da jeg mottok Dødspakten som er beregnet for voksent publikum og selv om Kristensen har skuffet meg før, valgte jeg å gi ham en sjanse til og det er jeg glad for at jeg gjorde. For jeg husker ikke sist gang jeg ga en bok en femmer. Det er i hvert fall flere måneder siden (med årene har jeg blitt en meget kresen leser), Det er ikke for å være slem, altså. Men en mening er en mening, og dette er en av de beste krimbøkene jeg har lest på lenge. Jeg påstår ikke at det er den beste, men i hvert fall en av de bedre. Det jeg likte best med boka er at ofte opplever jeg i en krimbok at handlingen står litt stille de 150 sidene midt i boka, men det opplevde jeg ikke i denne. Her skjer det noe hele tiden, og jeg ble bare mer og mer fascinert over hovedpersonen Jahn som trosser alt og alle for sin egen vilje. Dette er hardbarket krim med spennende karakterer og troverdig plot. Man er oppslukt fra første side og det er ekstremt sjeldent jeg blir i en bok. Så det ble mange våkenetter på meg for å si det sånn siden jeg hadde denne som nattlektyre. Men det er ikke så farlig siden jeg lider av søvnmangel fra før av.

Som sagt ble jeg lite imponert over Kristensens ungdomsbok og håper han holder seg vekk fra å skrive for ungdom fra nå av og heller holder seg til å skrive krim for voksent publikum, som han kan best. For jeg fikk mersmak av hans krimbøker, så jeg tviler på at Dødspakten blir den siste boka jeg leser av ham. Jeg liker det troverdige språket hans, og det er lett å se for seg karakterene. Og hvem liker vel ikke å lese om hevn? Det er saker det!

Dødspakten kan godt anbefales som god påskekrim for dere som er på utkikk etter det (aldri for tidlig til det) eller er ute etter en god krimbok generelt. Har du ikke lest noen bøker av Kristensen tidligere, gjør det heller ikke noe for denne boka er enkeltstående. En hevngjerrig bok med mange spenningskurver og interessant plot. Jeg likte den mye bedre enn forventet. Årets første femmer! Og den første femmeren på flere måneder. Det var jaggu på tide og boka har virkelig fortjent den.
Bakpå:

Jahn Christoffersen, nyutdannet soldat i Telemark bataljon, skal sammen med førstiseks andre norske soldater eskortere en lastebilkolonne med nødhjelpsforsyninger gjennom et av de farligste områdene nord i Afghanistan. I et uttørket elveleie blir de overrasket av et voldsomt angrep. Lasten blir stjålet, og to norske soldater dør under angrepet. En av de drepte er Jahns beste kamerat.

Jahn får en psykisk knekk, og han drar hjem.

Rykter begynner å spre seg blant soldatene i Camp Meymaneh i Afghanistan, og de når etter hvert Jahn. Hva var det egentlig lastebilene fraktet, hvem angrep og hvorfor ble lasten stjålet? Hva var det de norske soldatene ofret sitt liv for?

Jahn besøker kameratens grav og legger ned tomhylser fra skudd han skjøt på fienden.

Der og da bestemmer han seg, og han inngår dødspakten.


Originaltittel: Dødspakten
Forfatter(e):
Tom Kristensen
Sjanger:
krim, thriller
Målgruppe:
voksen
Antall sider:
415
Forlag:
Aschehoug
Utgitt:
2014
Min utgave:
2014 (Innbundet)
Lest:
02.02. - 12.02. 2015
Kilde:
leseeksemplar/anmeldereksemplar
Plot:
5 (Hardbarket og mye fart. Troverdig uten å overdrive).
Tittel:
5 (Passer meget godt til innholdet).
Omslag:
5 (Herlig morbid).
Baksidetekst:
5 (Tror dette er noe for meg og jeg liker hevnekonsepter).
Skrivemåte
:
5 (Mye spenning og levende språk).
Favorittkarakter:
Jahn, selvfølgelig. Liker karakterer som driter i konsekvenser.
Slutten:
4 (Litt som forventet, men kunne heller ikke ende på noen annen måte).
Høydepunkt:
Mye fart og intensitet. Få dødpunkter.
Lavpunkt:
Slutten, fordi den ble litt som forventet, men heller ikke den verste slutten jeg har lest.
Terningkast:
5
Leseutfordring: 
100 bøker i løpet av 2015


6 kommentarer:

  1. Sjelden positiv omtale fra deg, det var kjekt Jeg har tenkt denne boken er for "maskulin" for meg,men det ser ut som jeg må revurdere. Takk for fin omtale Ina, og ha en fortsatt fin lørdagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tenkte du og flere kommer til å bli sjokkert haha. Det er vel uvant at jeg er positiv, men ble bare så positivt overrasket over boka og det er sjeldent kost. Så håper du kommer til å lese den, gi den en sjanse for den er ikke for maskulin så ikke vær bekymret for det. Spent på hva du mener om den og håper at du bestemmer deg for å lese den:)
      Ha en fin lørdagskveld du også:)

      Slett
  2. Jeg er ikke bare sjokkert, Ina - jeg er himmelfallen - en 5'er ... ! :) Joo hoo! Så kult!
    Jeg babler i fortumlet forvirring :)
    Sjøl er jeg lei krim og kommer ikke til å lese denne, men så glad for at du har kost deg med en bok :) Nyt søndagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha du er ikke den eneste som er lei av krim for det er jeg også siden jeg har lest det hele livet, men samtidig klarer jeg ikke å holde meg unna helt.
      Håper du ikke blir fortumlet resten av dagen;) Ha en fin søndag du også:)

      Slett
  3. ohh, så spennende :D jeg har litt delte meninger om krim, og det skal mye til for at jeg skal like en krimbok :) Så denne skal jeg notere meg!
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Har en del delte meninger om krim jeg også siden jeg har lest en god del av den sjangeren, men denne var det fres i og virket troverdig. Det hele føltes også levende. Noe som er sjeldent. Så jeg er temmelig kresen innen krim siden jeg har lest det helt fra jeg var en liten fjott, haha, men kan hevde at dette er krim av kvalitet. Så håper du vil gi den en sjanse:)

      Slett