22. juli 2014

De udøde av Kari Sverdrup - lettlest uhygge

Jeg oppdaget det da jeg var inne på rommet mitt for å hente sekken. Gardinene var fortsatt trukket for. Jeg dro dem til side og da så jeg det:
    Avtrykket etter en hånd. Ett, bare ett.
    En hånd som var litt mindre enn min. 
    Jeg greide ikke la være. Jeg la hånden min over avtrykket.
Kan alle mysterier oppklares? 

Søskenparet Adrian og Alva er i tenårene og de flytter til et nytt sted som er bestemt av foreldrene deres. Moren deres har fått seg jobb på sykehuset der, og faren kommer litt nærmere plattformen han jobber på. Adrian og Alva går godt overens med tanke på at de er søsken og de har ikke noe i mot å vanke med felles venner. På det nye stedet kjenner de ingen og de er spente på å begynne på en ny skole. Men det er ikke det eneste som gjør dem spente, spesielt for Adrians del. På det nye rommet sitt merker han ting som han ikke kan forklare. Stadig vekk dukker det opp håndavtrykk på vindusruten som ikke er hans. Og av og til kjenner han lukten av våt jord. Han vet at det var en gutt som bodde på rommet hans tidligere. Gjennom nye bekjente får han vite om noe merkelig angående de tidligere eierne av huset. Tre familiemedlemmer forsvant på et mystisk vis og ingen har funnet en forklaring på det siden. Er de døde eller flyttet de uten å si et ord? Adrian og Alva blir nysgjerrige nok til å prøve å løse mysteriet rundt de tidligere beborne i huset.

De udøde er bok nummer fire i Grusom - serien som publiseres av Egmont, men disse bøkene trenger man ikke å lese i kronologisk rekkefølge for serien består av frittstående bøker. Det er nye hendelser og karakterer i hver bok. Og bøkene blir skrevet av forskjellige norske forfattere, bare så det er nevnt. Man trenger ikke ikke å begynne på bok en før man leser denne bare for å si i fra om det.

Jeg hadde ikke ventet meg noen avansert mysterie eller ordentlig grøss (selv om jeg er svak for denne sjangeren), men siden denne boka/serien er beregnet for barn/ungdom så skjønner man at dette ikke er avansert lesestoff og man får kanskje ikke den ordentlige grøsserfølelsen man higer etter når man tilhører i den voksne målgruppen, som meg. Så da ble ikke forventingene store, men jeg liker å lese både barnebøker og ungdomsbøker for å holde meg oppdatert på hva disse målgruppene liker å lese nå for tiden. Jeg liker å holde meg oppdatert. Og jeg forventet meg heller ikke noe avanstert siden denne boka og resten av bøkene i denne serien er relativt tynne og kan derfor ikke bygge opp sterke og lage dype inntrykk av den grunn. Det er ment som lett underholdning for yngre lesere og det er det også.

Som sagt var ikke mysteriet avansert og jeg gjettet fort hva som hadde skjedd og hvordan dette ville ende, og forventet ikke noe mer. Jeg syntes det var mest interessant å lese om karakterene og deres reaksjoner enn selve mysteriet og uhyggen. Karakterene virket troverdige og det var lett å se dem for seg. Men syns ikke mysteriet var like spennende og fascinerende. For meg ble det for lettvint. Litt vel lettvint og jeg savnet litt mer undertoner, flere løse tråder.

De udøde ga meg ikke den store leseopplevelsen, men det var heller ikke forventet. Det er en enkel bok med en enkel historie. Den vil kanskje få den yngre garde til å grøsse litt på ryggen, men for meg var det lett underholdning. Greit med litt lett lektyre også i denne kvelende sommervarmen.
Bakpå:

Søsknene Alva og Adrian liker de nye rommene sine i det nye huset. Men allerede første dag dukker det opp noen mystiske håndavtrykk på vinduet til Adrian. Og det lukter litt rart på rommet. Som ... våt jord.
Og på Alvas rom finner de en hilsen fra en tidligere beboer, på innsiden av skapdøren. Fra Elena.

Med hjelp fra sine nye venner prøver søskenparet å finne ut hva som egentlig skjedde med familien som bodde i huset før.

«De bare forsvant ... Ingen vet hvor de dro, ingen vet om de dro ...»
Originaltittel: De udøde
Forfatter(e): Kari Sverdrup
Sjanger: grøss, spenning
Målgruppe: barn/ungdom
Antall sider:
124 (inkludert smakebit på neste bok)
Forlag: Egmont Kids Media Nordic AS
Utgitt: 2014
Min utgave: 2014 (Innbundet)
Lest: 18.07. - 19.07. 2014
Kilde:
leseeksemplar/anmeldereksemplar
Plot:
3 (Småfengslende og interessant konsept).
Tittel:
3 (Ikke så veldig oppsiktsvekkende, men barn og ungdom vil nok syns at dette må være en spennende og kanskje lovende tittel).
Omslag:
4 (Litt ekkelt. Hvem vil vel ha mystiske håndavtrykk på vindusglasset sitt)?
Baksidetekst
:3 (Kanskje ikke så originalt, men vil lese boka likevel siden det er min kategori).
Persongalleri: 4 (Mange sterke og troverdige karakterer).
Skrivemåte:
3 (Ganske enkelt, men det er også meningen. Savnet litt flere spenningskurver).
Favorittkarakter: Adrian. Hensynsful og tankefull karakter.
Slutten: 2 (Veldig opplagt og for lett å gjette seg frem til, men hadde heller ikke forventet noe annet).
Høydepunkt:
Karakterene i boka som virket menneskelige og troverdige, og noen få spennende scener var det.
Lavpunkt
: Historien blir litt vel tynn i lengden.
Terningkast:
3
Leseutfordring: 
100 bøker i løpet av 2014
 

Tidligere bøker som er blitt utgitt i Grusom-serien og anmeldt: 
En smak av zommer - Tor Arve Røssland
Rom 33 - I.M.H. Gilbert
Tjernet - Heine T. Bakkeid


2 kommentarer:

  1. God omtale, men tviler på at jeg kommer til å plukke den opp :) Føler meg litt for gammel, men skal tipse lillebroren min om den.
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:)
      Føler meg litt for gammel jeg også, men leser alt jeg kommer over når det gjelder grøss. Tror kanskje broren din vil sette pris på disse bøkene?

      Slett