7. mai 2014

Skyggefødt av Jan Tore Noreng - spennende bok for ungdom som er nysgjerrig på grøssersjangeren

Men vil de tilbake?
Vil verden i det hele tatt ha dem tilbake? Vil terapeutene egentlig ha dem inn på kontorene sine for å redde dem gjennom samtale, eller gjør de det bare fordi det er jobben deres? Drømmer de ikke egentlig om at alle sånne som Kalle, Andreas, Pia og ham bare forsvant? Brysomme jævler som ingen trenger, og som selv ikke trenger noen. Er det ikke egentlig sånn at akkurat dette er det absolutt beste som kunne ha skjedd dem, løsningen på det hele?
Er det mer mellom himmel og jord?

Fire ungdommer rømmer fra Vassmo Gård ved å stjele en bil. Vassmo Gård er et sted for "vanskeligstilte" ungdommer. Disse fire ungdommene er mektig lei av autoriteter, terapi, og alt som har med Vassmo Gård å gjøre. De vil rømme fra alt og alle, gjerne forsvinne fra jordens overflate og bestemme over seg selv. Gjøre det de selv vil istedet for å høre på hva som er "best" for dem. De kjører av gårde uten noen plan eller strategi. Alt de vet er at de vil langt vekk fra den plassen som mulig. Kjøre til et sted hvor ingen kan finne dem. Ved en tilfeldighet havner de ironisk nok på en annen gård. I motsetning til den gården og Vassmo Gård er at gården de har rømt til ligger veldig øde og gjemt, det er gammelt (de må leve uten strøm), og der får de akkurat den friheten de trenger. Ingen masing, ingen regler. Hva er vel bedre enn det?

Denne vennegjengen som er på rømmen består av tre gutter og ei jente. Kalle er overmannen; han med muskler, "kult" språk og som mange frykter. Pia er den fineste jenta fra Vassmo Gård og har på en måte et forhold til Kalle. Andreas er Kalles "venn" som aldri tør å motsi ham og prøver å være like "kul" som ham. Og Jon er musikeren og drømmeren. Og hemmelig forelsket i Pia. Vennegjengen består mildt sagt av veldig forskjellige personligheter.

Hvor lenge kommer de til å oppholde seg på den forlatte gården uten å bli funnet? Holder de ut med hverandre? Og hva er alle disse hullene i bakken, og hvorfor står denne gården forlatt? Hva har skjedd med folkene som har bodd der tidligere? De fire vennene får uventet, hektisk, mystiske opplevelser og utfordringer i vente ...

Må innrømme at Jan Tore Noreng var en ukjent forfatter for meg, men å lese bøker av forfattere jeg aldri har lest noe av tidligere, er jo alltid spennende. Og grøss/mørk litteratur er i alle fall min gate, samme om målgruppen er for ungdom eller voksne. (Ja takk, begge deler). Med lovende, grøssende bokomslag og lovende konsept, måtte jo dette være bra! Men siden jeg er en erfaren leser, spesielt i den sjangeren, så har jeg jo selvfølgelig blitt mer kresen med årene, enten jeg vil det eller ikke. Det jeg mener er at som leser, spesielt i den sjangeren, krever jeg jo noe nytt. Noe nyskapende. På et vis var konseptet det, men på et annet vis så var det ikke det. Det er ikke ofte at jeg leser grøsserbøker om den type folketro som denne forfatteren bruker, bortsett fra i boka Stallo av Stefan Spjut som jeg leste tidligere i år. Så siden dette ikke var så originalt som jeg ønsket det skulle være, koste jeg meg med boka både med de overnaturlige elementene som dukket opp underveis og personbeskrivelsene. Det var lett å se disse ungdommene foran seg, og det var nesten som å være der på gården sammen med dem, på godt og vondt. Personene var troverdige og det er en gjeng som man lett kjenner seg igjen i fra ungdomstiden der en var sjefen/overmann og vi andre prøvde å finne vår plass i gjengen.

Og selv om de overnaturlige elementene ikke var så originale var som jeg hadde håpet, var dette likevel spennende lesing, selv om jeg egentlig er for "gammel" til å lese denne boka. Jeg liker å lese ungdomsbøker (også bøker for voksne), men grunnen til at jeg også liker å lese ungdomsbøker er at jeg liker å holde meg oppdatert på hva ungdommer liker å lese nå for tiden. Jeg er en nysgjerrig leser. Og selv om denne boka ikke skremte meg på noe vis eller gjorde meg mørkredd (er dessverre hverken mørkredd eller husredd. Jeg må være kurert:), så tipper jeg at ungdommer som vil prøve å lese noe fra denne sjangeren, vil få mange gufne opplevelser både mens de leser denne boka og muligens etterpå. For min del ble dette som en mørk komedie, men det hadde vært artig å se denne på film!
Bakpå:

Fire ungdommer på flukt. «Trøblete jævler,» som Kalle sier. En nedlagt gård langt fra folk, omgitt av mørk furuskog. Perfekt for sånne som dem. Skyggebarn.

Men noe eldgammelt og farlig lurer i mørket.

Og det kravler fram ...



«Angsten kommer uansett. Den har kanskje vært der hele tiden, men først nå merker Jon den. Den rører på seg, akkurat nok til at han slutter å puste et øyeblikk.»

Livsfarlig grøsser om å tro på det man ser.
Originaltittel: Skyggefødt
Forfatter(e): Jan Tore Noreng
Sjanger: Grøss, spenning
Målgruppe: ungdom
Antall sider:
205
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2014
Min utgave:
2014 (Innbundet)
Lest: 01.05. - 05.05. 2014
Kilde:
leseeksemplar/anmeldereksemplar
Plot:
4 (småfresht og spennende konsept for nybegynnere innen grøssersjangeren).
Tittel:
5 (Vet hva det vil si. Føler meg som en Skyggefødt selv).
Omslag:
5 (Spennende og smånifst).
Baksidetekst
: 4 (Lyder jo lovende dette).
Persongalleri: 5 (Troverdige karakterer).
Skrivemåte:
4 (Mye fart og hendelsesrik tekst, men av og til litt for forutsigbart for meg som har lest mye fra grøssersjangeren).
Favorittkarakter: Jon. Han virker mest "normal" og virker å være den fornuftigste av dem alle.
Slutten: 4 (Tankevekkende og en slutt som passer bra til resten av innholdet).
Høydepunkt:
Gåten om hva som egentlig er rart med gården, og vil de finne ut av det?
Lavpunkt:
Litt for vanvittige scener, overdrivelse, men det er også meningen.
Terningkast:
4
Leseutfordring: 
100 bøker i løpet av 2014
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar