12. mars 2014

Elle melle av M.J. Arlidge - nesten en kopi av Saw-filmene

Klokken var halv sju om morgenen, og solen nektet å stå opp. En tykk, mørk tåke omfavnet Southampton - en perfekt legemliggjøring av humøret til Helen. Hun smelte inngangsdøren igjen bak seg, satte seg på motorsykkelen og raste av gårde mot sentrum, presset gassen unødvendig hardt inn.
       Det hadde gått ytterligere trettiseks timer, og det var fortsatt ikke noe nytt. Nei, det var ikke sant, det hadde vært masse "nytt", men ingenting hadde hjulpet dem.
Er du villig til å ofre ditt liv for noen andre?

Politiet i Southampton blir virkelig satt på prøve da folk forsvinner, to og to, og bare en av de to klarer å "rømme". To og to blir kidnappet i forskjellige perioder og innesperret på steder det ikke går an å rømme fra og de har kun et valg. På stedet sammen med ofrene ligger det et våpen og de får et spørsmål/utfordring gjennom en tekstmelding på en mobiltelefon i nærheten av våpenet om; hvem av dem er villig til å ofre seg selv og hvem er villig til å gjøre alt for å leve, og muligens leve med dårlig samvittighet resten av livet? Men hva er det seriemorderen prøver å si gjennom denne syke leken? Helen Grace og kollegene hennes får virkelig noe å bryne seg på.

Jeg har lest mye krim oppgjennom årene, mange versjoner av de, og sadistisk krim som denne boka, er heller ikke noe nytt for meg. Jeg liker å lese bøker fra mørke sjangre. Og tenkte at denne boka var helt sikkert noe for meg, men dessverre falt den ikke helt i smak og det av mange grunner: Helt ærlig så er ikke lev eller dø opplegget spesielt originalt. Hvor mye man er villig til å leve når man virkelig får kjenne om man har mental styrke eller ikke. Dette er nesten samme filosofi som "Jigsaw" hadde i Saw - filmene, og håpløsheten disse ofrene føler er nesten det samme som i Saw- filmene, bortsett fra at Saw - filmene er noen hakk mer makabert gjennomført enn denne boka. Så dette ble nesten barnemat i forhold.

Men bortsett fra at dette var nesten en blåkopi, savnet jeg å bli bedre kjent med persongalleriet. Vi får en del innblikk i bakgrunnen til noen av hovedpersonene, men følte ikke at det var nok, og jeg savnet at karakterene ble mer levende istedet for overflatiske. Boka er for tynn til å skrive om en så stor sak og stor persongalleri. Det blir på en måte for tynt og hastverkaktig gjennomført. Jeg savnet mer grunnleggende, og detaljrik personbeskrivelse og mer av det ofrene gjennomgikk i de stressende situasjonen de befant i. Syns det ble for lite psykologisk innsikt som andre forfattere er dyktig til, som Karin Fossum, for eksempel. Hun er grundig når det gjelder hvordan mennesker tenker og føler i bøkene sine, samt levendegjøre dem. Personene hun skriver om blir ekte. Det savnet jeg i denne boka, så her har M.J. Arlidge mye å gå på. Jeg syns det blir litt for lettvint i måten han beskriver enkelte ting og situasjoner på. Kapitlene blir for korte og lettvinte til å skape seg ordentlig bilde av persongalleriet og få tid til å sette meg inn i tankene og følelsene deres. Virkelig føle med dem.

Selv om jeg liker mannlige etterforskere mye bedre enn kvinnelige både i bøker og på tv (jeg er vel litt gammeldags), så fikk jeg av en eller annen merkelig grunn sansen for denne Helen Grace. Hun er tøff og selv om hun sliter med sitt som så mange andre, så er hun seg selv, og jobber seg oppover i karrieren. Hun er ikke den som bryr seg om hva andre syns og mener. Så selv om boka ikke falt helt i smak så er jeg litt nysgjerrig på bok to i denne serien, bare for å se hvordan det går videre med henne. For hun var den eneste karakteren i boka som det var spennende å lese om og som hadde litt guts.

Elle melle ble ikke helt den store spenningslektyren som jeg hadde håpet på. Konseptet ble nesten for lik Saw - filmene, og det gikk lang tid før det skjedde noe og da det skjedde noe var det mye på en gang. Det var ingen mellomting, så savnet mer jevnligere driv, og slutten var heller ikke overraskende for min del. Spørsmålene de satt med underveis i denne "kompliserte" saken hadde jeg svar på lenge før de fant svarene. Sådan var det litt kjedelig.

Bakpå:

En åpenbart forstyrret person bortfører personer i par og gir dem et forferdelig ultimatum: En av dere overlever, en av dere dør.

Helen Grace og hennes kolleger ved Southampton politistasjon står med ryggen mot veggen. I tillegg til å drive klappjakt på gjerningspersonen må de beskytte de overlevende som sliter med store mentale skader etter det de har vært gjennom.
Flere blir kidnappet. Men hva er forbindelsen mellom ofrene?
Etterforsker Helen Grace gir alt hun har, i en sak som plutselig, og skremmende nok, begynner å nærme seg en sluttet sirkel.

M.J. Arlidge undersøker styrken i forholdet mellom mennesker, valg foretatt i mørk, dyp fortvilelse, og betydningen av å ofre seg for andre. Intensiteten øker etter som hver av de intrikate personene drar leseren inn i sin historie.

Elle melle er den første boken i en serie med etterforsker Helen Grace i hovedrollen.

Oversatt av Kirsti Vogt.

Originaltittel: Eeny Meeny
Norsk tittel: Elle melle
Forfatter(e): M.J. Arlidge
Sjanger:  krim, psykologisk thriller, spenning
Målgruppe: Voksen
Antall sider: 357
Forlag: Penguin UK
Norsk Forlag: Vigmostad & Bjørke
Utgitt: 2014
Min utgave:
2014 (Pocket)
Lest:
28.02. - 09.03. 2014
Kilde:
leseeksemplar/anmeldereksemplar
Plot:
4 (Litt interessant, men dårlig gjennomført).
Tittel:
3 (Tja, grei nok tittel, men ikke spesielt tankevekkende).
Omslag:
4 (Litt creepy).
Baksidetekst:
4 (Det virker jo litt interessant ut selv om det ligner litt på Saw-filmene på en måte).
Persongalleri:
2 (Føler ikke at jeg blir ordentlig kjent med dem. Ikke nok til å bry meg om dem).
Skrivemåte:
2 (Veldig enkelt, og savnet mer personbeskrivelser, litt om deres bakgrunnshistorie og levendegjør dem mer).
Favorittkarakter
: Helen Grace. En tøff dame som klarer seg godt til tross for at hun sliter med sine indre demoner.
Slutten:
2 (Gikk som forventet og liker ikke at slutten fikk sånn hastverk, nesten som om forfatteren måtte skrive for fullt for å gi fra seg manuset innen deadline).
Høydepunkt:
Jeg liker egentlig ikke å lese krim hvor kvinner er etterforskersjef (jeg er litt gammeldags sådan), men jeg fikk sansen for Helen Grace. En gåtefull person som man får lyst til å vite mer om.
Lavpunkt:
Treg start og en slutt som ender opp i hastverk. Gjerne en mellomting og mer levendegjøring av karakterer. De ble litt pappaktig, i hvert fall enkelte av dem. Og handlingen var ikke så original med tanke på at mye var likt med tanke på Saw - filmene.
Terningkast:
2
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2014

4 kommentarer:

  1. Kjempeflott omtale som beskriver detaljert hvor skoen trykker. God å lese en negativ omtale innimellom, som oftest er vi begeistret. Jeg liker godt den mørke heftige thrilleren, men det må være troverdig, og bare konseptet her taler imot i mitt hode.

    SvarSlett
    Svar
    1. Wow, det var en rask kommentar så tidlig på morgenen:)
      Hyggelig! Selv er jeg ingen morgenmenneske, men sånn er det med søvnmangel:)

      Og takk for fin tilbakemelding. Og ja, man kan ikke like alle bøker man leser og jeg har heller aldri nølt med å slakte en del av dem på bloggen. Jeg skriver negative anmeldelser om bøker jeg ikke liker. Jeg er bare ærlig. Det er sånn jeg er:)

      Mørke thrillere er herlige, og jeg liker både de som er troverdige og de som er litt i grenseland (gjerne noe veldig makabert eller/og med overnaturlige elementer i), men denne boka manglet den store spenningen. Den var ikke intenst nok, dessverre, og hadde ingen overraskelser. Da blir det litt kjedelig ...

      Slett
  2. Utrolig detaljrik og flott omtale! Du har sett en god del som er verdt å merke, og det første jeg tenkte da jeg leste handlingsreferatet var faktisk Saw-filmene( grusomme filmer etter min mening, men det er jo målet deres). Hadde håpet at denne boken var litt mer spesiell og annerledes enn de filmene, men det var den tydeligvis ikke. Lovende at du likte den kvinnelige etterforskeren, og jeg har også en vane for å like mannlige best(aner ikke hvorfor) Utenom Dicte i krimserien som ble vist på TV2 for en god stund siden. Hun var utrolig tøff og sterk karakter. Tror det er bøker bak den serien også... hmm, må sjekkes ut :)

    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig tilbakemelding. Jeg setter pris på det:)
      Og godt å høre at det er flere som liker mannlige detektiver/etterforskere best. Så det overrasket meg over at jeg fikk litt sansen for denne Helen Grace. Men hun var heldigvis ikke typisk, fisefin kvinne:) Jeg liker at de er tøffe istedet for sårbare:)

      Slett