15. februar 2014

Livredd av S.J. Bolton - tam thriller og dårlig korrektur

For hvert skritt jeg tok gjennom disse innmurete, middelalderske bygningene, føltes det som om jeg  krympet. Det kom ikke til å bli vanskelig å gi seg ut for å være en sårbar student, som ikke fant seg til rette i et nytt miljø.
Ikke alle thrillere kan være like spennende ...

Lacey Flint er en ung og lovende politietterforsker som får et viktig oppdrag. Oppdraget går ut på å jobbe undercover ved universitet i Cambridge for å oppklare en serie selvmord som har skjedd der de siste årene. I de siste fem årene har flere kvinnelige studenter tatt livet av seg på svært brutale måter. Hva er det som gjør at disse kvinnene tar sitt eget liv og er det noe mer bak? Er det noen som tvinger dem til å gjøre det? Det er Lacey Flint nødt til å finne ut av uten å avsløre seg selv.

I boka  Livredd er det faktisk ikke mye som skjer til tross for at boka er på nesten 500 sider. Det er mange forklaringer, om Laceys redsel for å avsløre sin egentlige identitet, og komplikasjoner innen nye relasjoner. Alt i alt er det veldig lite som skjer. Det tar altfor lang tid før litt spenning dukker opp og det er over på noen sider. Boka var ikke  særlig grøssende heller så syns ikke innholdet levde opp til tittelen på noen måte. Syns heller ikke at hovedpersonen eller bipersonene var særlig spennende eller levende. Jeg brydde meg ikke noe særlig om hva som skjedde med dem, egentlig. Syns bare innholdet var ekstremt tam til thriller å være. Det var ikke mye som skjedde underveis. Det var som å se en lang såpeopera hvor de samme scenene gjentar seg om og om igjen.

Dessuten ergret jeg meg over dårlig korrektur fra oversetterens side. Navnet til en av bipersonene; Evi ble mange ganger skrevet med liten forbokstav, og i mange setninger var noen ord stokket om feil. Det virket som om oversetteren hadde det travelt med å bli ferdig med oversettelsen i tide (siste liten innlevering) eller kanskje oversetteren var like uengasjert i innholdet som meg og ville bare bli ferdig med det? Uansett. Det virket litt sløvt siden mange korrekturfeil dukket opp underveis. De gangene jeg leser oversettelser, og oppdager korrekturfeil, lar jeg meg ikke irritere meg over det, men når det gjentar seg ofte underveis, så klarer jeg ikke å la være å ergre meg over det. Jeg vet at skrivefeil kan fort skje og det skjer meg også det, men i bøker burde det likevel ha blitt tatt mer alvorlig.

Alt i alt var dette en kjedelig "spenningsbok". Det var lite driv, kjedelig persongalleri, og jeg savnet den store intensiteten som thrillere skal ha, men det fant jeg dessverre ikke i denne. Skuffet!
Bakpå:

"S.J. Bolton endrer betingelsene for krim - dersom du bare skal lese én krimroman dette året, la det bli denne"
- Daily Mirror


Den unge politietterforskeren Lacey Flint blir sendt undercover til universitetet i Cambridge for å undersøke en rekke mistenkelige selvmord blant kvinnelige studenter. Alle jentene endret personlighet og slet med søvnproblemer i tiden før de døde. Laceys oppdrag er derfor å gå inn i en rolle som sårbar og sjenert student, for å lokke morderen til seg. Om han finnes.

Psykiateren Evi Oliver er den eneste personen på universitet som kjenner Laceys virkelige identitet. Noen leker medEvis psyke og svekker henne gradvis. Selv blir den tøffe etterforskeren forstyrret av skremmende mareritt, og Lacey fornemmer at hun er nestemann ut.

Laceys sjef og uavklarte kjærlighet, Mark Joesbury, følger fortvilet med fra sidelinjen.

"Balanserer elegant mellom avsky og grøss ... veldig innholdsrik, men ubarmhjertig forstyrrende."
- Daily Mirror
Originaltittel: Dead scared
Norsk tittel: Livredd
Forfatter(e): S.J. Bolton
Sjanger: krim, spenning, thriller
Målgruppe: Voksen
Antall sider: 492
Forlag: Bantam Press
Norsk Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2012
Min utgave:
2013 (Pocket)
Lest:
09.02. - 13.02. 2014
Kilde:
Kjøpt
Plot:
. 2 (Ikke noe spesielt og langdrygt).
Tittel:
4 (Litt fristende og kanskje dette faktisk er en smågrøssende bok)?
Omslag:
4 (Typisk krim/horror omslag, men samtidig vekker det nysgjerrighet).
Baksidetekst:
3 (Tja, ikke spesielt originalt, men hvorfor ikke)?
Persongalleri:
2 (Kjedelige karakterer og jeg brydde meg ikke noe særlig om dem, dessverre).
Skrivemåte:
2 (Kjedelig, lite driv og det tok lang tid hver gang noe spennende skjedde. Ingen intens thriller).
Favorittkarakter
: Ingen. Ingen gjorde bra nok eller dårlig inntrykk nok til å bli noen favoritt. Bare pappfigurer.
Slutten:
2 (Ingen overraskende og heseblesende slutt. Meget skuffende bare).
Høydepunkt:
Noen få scener var litt spennende, men det var jaggu ikke mange.
Lavpunkt:
Tamt innhold og det tok altfor lang tid før det skjedde noe som helst.
Terningkast:
2
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2014

Boktrailer


4 kommentarer:

  1. Enda en "S.J."- trodde først det var vedkommende som skrev "Før jeg sovner" , men det var S.J Watson . Det var også en thriller, men jeg var aldri redd da jeg leste den. Synd når det er mye slike feil som du observerer. Håper neste bok du leser faller mer i smak.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det stemmer. S.J. Bolton var ikke den som skrev Før jeg sovner, men S.J. Watson. De har bare samme forkortelser i fornavnet sitt. Men jeg har også lest Før jeg sovner av Watson, og jeg var ikke redd jeg heller da jeg leste den, men den var det i alle fall mer fart i.

      Og ja, hadde trua på denne S.J. Bolton og liker å lese av forfattere som jeg ikke har lest noe av/lest lite av, men denne boka var bare ikke noe for meg selv om jeg liker sjangeren. Og ja, noen korrekturfeil kan jeg overse, men i denne var det såpass mange at jeg hadde nesten lyst til å kaste boka i veggen. Irriterende.

      Syns også konseptet ble for dumt og det var dessverre ikke nok spenning for min del:( Men, men, ikke alle bøker kan leve opp til forventningene. Sånn er livet:)

      Slett