11. februar 2014

Girl in the woods av Jennifer McMahon - spenningen glimrer med sitt fravær

She turns to look in the large mirror she installed along the paneled wall, for shadowboxing, and is startled by what she sees: fear. I know what you did, the face in the mirror tells her. And soon, the rest of the world will know too. 
     You can sink a thing deep, weight it down with stones, but eventually, it will surface.
Fortiden kan dukke opp når som helst ...

En gruppe studenter tilbringer tid sammen i en hytte på et øde sted sommeren etter avgangseksamensåret på college. Men dessverre dør en av dem før sommeren er over. Mange år senere gifter to av dem seg, Henry og Tess og sammen får de en datter. Og omtrent ti år etter den sommeren på hytta med vennegjengen fra college får de et postkort som hinter dem om fortiden. Merkelige ting begynner å skje ...

På forhånd hadde jeg forventet meg mystikk og spenning med en dose horror, men dessverre fikk jeg ingen av delene. Det ble nærmest tvangslesing bare for å bli ferdig med boka. Jeg avbryter ikke bøker, selv ikke de jeg ikke liker, så jeg var lettet og det var godt å være ferdig med denne. For det er slitsomt å komme seg gjennom bøker hvor sidene er klistret med sirup, i alle fall føltes det slik ut da jeg leste Girl in the woods. Det var andre bøker som fristet mer og denne ble da ofte satt på sidelinjen. Derfor brukte jeg så lang tid på å bli ferdig med boka. Ikke fordi den var tung å lese, men den var bare fryktelig kjedelig og jeg hatet skrivemåten. Syns forfatteren hadde litt vel barnslig skrivemåte som irriterte meg i lengden.

Dessuten besto også boka av et kjedelig og platt persongalleri. Det var ingen som skilte seg spesielt ut, det manglet dybde og selve miljøet var beskrevet på en kjedelig og meget tam måte. Det var på ingen måte den mysterieboka jeg hadde forventet meg og ønsket den ville være. Det var ikke noe som helst driv i handlingen og på mange sider virket det som om det hele hadde stoppet opp. Jeg bare ventet på at det skulle skje noe, men dessverre tok det lang tid før det endelig skjedde noe som helst. Så farten i handlingen var forfatteren dessverre svært sparsommelig og grådig på. Skjønner ikke hvordan det går an å skrive en bok på over 400 sider hvor det skjer så lite.

Den kjedeligste og kanskje også den tåpeligste boka jeg har lest så langt i år. Dermed blir dette en kort anmeldelse for jeg gidder ikke å kaste bort mer tid på å skrive om denne boka. Det er ikke verdt det.
Bakpå:

In the corner of the table was the ransom note, a jigsaw of letters and words cut carefully from newspapers and magazines. Henry read the last line: If you do not follow our instructions ...

When friends Henry, Tess, Winnie and Suz spend the summer after graduation in a remote cabin in the woods, they have to idea that one of them will die before the holiday is over.

Nearly a decade later, Henry and Tess are married and living an hour's drive from the cabin. Though they have tried to forget that summer, their guilt isn't ready to let them go. And when a victim of one of their past pranks commits suicide, seemingly triggered by a mysterious postcard, it sets off a chain of eerie events.

Is there someone who wants to reveal their secrets? Is it possible Suz did not really die - or has she somehow found a way back to seek revenge?

Praise for Jennifer McMahon
'A smart mystery-thriller that grabs you by thhe throat and won't let go'
People

'One of the brightest new stars of leterary suspense'
Los Angeles Times
Originaltittel: Girl in the woods (også kjent med tittelen: Dismantled)
Norsk tittel: Ikke utgitt på norsk
Forfatter(e): Jennifer McMahon
Sjanger: horror, thriller, spenning, mystery
Målgruppe: Voksen
Antall sider: 423
Forlag: Sphere
Norsk Forlag: Ingen norsk utgave
Utgitt: 2009
Min utgave:
2010 (Pocket)
Lest:
02.01. - 09.02. 2014
Kilde:
Kjøpt
Plot:
.2 (Kjedelig og langtekkelig).
Tittel:
4 (Dette må da være spennende)?
Omslag:
3 (Tja, litt creepy).
Baksidetekst:
3 (Virker lovende og velger å ta sjansen).
Persongalleri:
2 (Kjedelige og ganske platte karakterer. Savnet mer dybde).
Skrivemåte:
2 (Barnslig, kjedelig og uengasjerende).
Favorittkarakter
: Ingen. Brydde meg ikke om noen av karakterene, egentlig.
Slutten:
2 (En av de tåpeligste og svakeste sluttene jeg har lest på lenge).
Høydepunkt:
At boka omsider tok slutt.
Lavpunkt:
Innholdet.
Terningkast:
2
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2014

4 kommentarer:

  1. Åh, det er så kjedelig med slike bøker som man har forventninger til, og så innfrir de ikke. Både tittelen og premissene høres jo både spennende og mystiske ut, så jeg hadde helt sikkert gått til innkjøp av denne hvis du hadde likt den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Det er kjipt. Trodde den ville inneholde mye mystikk og en dose grøss, men alt jeg fikk var utrolig kjedelig og langdrygt lesestoff. Veldig uengasjerende lesing. Trist, når man har så store forventninger. så store forventninger skal jeg slutte å ha, så slipper jeg å bli så skuffet:) Så du går ikke glipp av noe ved å la være å lese denne:)

      Slett
  2. God anmeldelse! Jeg synes det er helt greit med både korte og lange anmeldelser. Her føler jeg du fikk beskrivet mye.

    Jeg leser også alltid ferdig boken jeg leser, selv om jeg ikke liker dem! :-D Det er få av oss!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for det.
      Ja, føler at det blir feil å avbryte bøker man ikke liker. Jeg tvinger meg gjennom de jeg ikke liker. Jeg får bare dårlig samvittighet når jeg avbryter og det har jeg ikke gjort siden jeg var yngre. Så det er godt å vite at det er noen få, flere enn meg som fullfører bøker de ikke liker:)

      Slett