3. januar 2014

Helgelektyre(26)

Første Helgelektyre - innlegg for 2014.

Det eneste nyttårsforsettet jeg har er å holde bloggen mer aktiv enn det den har vært i det siste.

Denne helga går jeg heller ikke tom for lesestoff. Uansett hvor mye jeg leser, går jeg aldri tom for lesestoff virker det som ... Og godt er det.

Litt over midnatt ble jeg ferdig med denne mursteinen:

Monstermenneske - Kjersti Annesdatter Skomsvold

En selvbiografi skrevet på en romanaktig måte (Godt forklart, ja, jeg vet ...). Denne forfatteren overvant sykdommen ME (kronisk utmattelsessyndrom) og hun forteller om den vanskelige tiden på en sarkastisk og jovial måte. Hva jeg syns om boka får du vite på søndag. Tror ikke jeg får til en anmeldelse av den før den tid siden andre ting på bloggen må prioriteres først. Så følg med!

I helga skal jeg konsentrere meg om disse bøkene:

Harens år - Arto Paasilinna
PS: Jeg har en annen utgave

Denne skal jeg begynne på i morgen (fredag) og jeg har vært nysgjerrig på den boka ganske lenge. Den handler om:

(Tekst hentet fra bokelskere.no)
Dette er fortellinga om hvordan en liten hare kan forandre et helt livsløp. Vatanen og hans fotograf er ute på et oppdrag i de finske skoger da en hare plutselig hopper foran bilen. Vatanen går ut for å se hvordan det er gått. Haren er bare lettere skadet, og i samme øyeblikk tar Vatanen avjørelsen om å vende ryggen til sitt borgerlige liv. Han vandrer rett inn i ødemarken, og dette er opptakten til et eventyr som bl.a. innbefatter en overarbeidet bulldoserfører, en skogbrann, en blodtørstig bjørn og den originale Hannikainen.
Virker som en spennende bok, ikke sant? Jeg kunne også ha tenkt meg å bare rømme fra sivilisasjonen en stund og fordufte i en ødemark/skog, bare så synd at jeg har så dårlig retningssans:)

Min kamp 4 - Karl Ove Knausgård

Jeg koser meg fremdeles med disse Min kamp - bøkene og bruker god tid med disse bøkene siden jeg ikke vil at de skal ta slutt riktig ennå. Heldigvis er det to bøker til i serien. Godt å vite!

Utsetter denne:

Memory: Drømmenes by - Christoph Marzi

Heldigvis hadde jeg ikke kommet langt i denne boka før jeg oppdaget at det var bok to i en bokserie. Jeg trodde det var den første siden forlaget Mangschou sendte meg den, og jeg stolte blindt på dem. Det var ved en tilfeldighet på Internett at jeg oppdaget at denne var en oppfølger og hadde som sagt, ikke kommet langt i boka, så det er ingen krise. Jeg pleier ikke å avbryte bøker, jeg leser dem selv om jeg liker dem eller ikke. Så denne bare sparer jeg til den første boka i den serien er lest.

I stedet skal jeg lese denne i mellomtiden:

Girl in the woods - Jennifer McMahon

Det er lenge siden jeg har lest en real thriller med litt grøssende elementer i.

Dette handler boka om. (Tekst hentet fra bokkilden.no)
Close friends Henry, Tess, Winnie and Suz spend the summer after graduation in a remote cabin in the Vermont woods where they play elaborate, sometimes dangerous, games. But everything changes when one particularly twisted experiment ends in Suz's death, which the others decide to cover up. Nearly a decade later, Henry and Tess are married and living an hour's drive from the old cabin. Though they have tried to forget that summer, the past isn't ready to let them go. When a victim of one of their past pranks commits suicide - seemingly triggered by a mysterious postcard - it sets off a chain of disturbing events that threatens to engulf them. Is there someone who wants to reveal their secrets? Or is it possible Suz did not really die?
Høres ut som en av mange skrekk/spenningsfilmer som herjet på 90 - tallet. Men jeg likte de filmene selv om ikke alle de filmene oste av kvalitet, men mest beregnet for å underholde. Og det er lenge siden jeg har lest spenning/thriller nå. Så det er på tide.

Har du lest noen av disse bøkene og hva skal/leser du i helga?

God helg:)

Her er det lite snø og mye vind. Håper det holder seg slik. Liker jo tross alt høsten best:) Og vinden gir en skikkelig høstaktig atmosfære.

4 kommentarer:

  1. Det er rart med det, uansett hvor mye en leser blir det ikke tomt for lesestoff. Bokhyllen min ser ut å formere seg dobbelt for hver bok jeg tar ut for å lese, og bøkene fra biblioteket har en tendens til å tårne seg opp fordi jeg sjeldent klarer å begrense meg når jeg er der. Vi får se det fra den positive siden for oss bokelskere, at det stadig er en god historie i vente! Derfor er det bra du har fått tilbake leselysten :)

    "Harens år" har jeg nettopp bestilt til den svimlende sum av 49,- og er også nysgjerrig på boken. Og thrillere kan jeg like så jeg er spent på hva du synes om "Girl in the woods".

    I helgen skal jeg lese ferdig "Kain" og så har jeg startet på "Oryx og Crake". God helg til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hatt akkurat den samme tanken. Uansett hvor mye jeg leser så krymper ikke haugen av uleste bøker. Stadig vekk finner jeg uleste bøker i hylla. Et luksusproblem det der:) Jeg ser ikke på det som noe negativt, for jeg har bestemt meg å lese alle uleste bøker jeg har uansett hvor lang tid det tar. Og ja, dermed er det godt at leselysten er tilbake. Det er helt forferdelig når den er borte og det er bøker overalt. Hehe, men nå gjør det ikke noe, og jeg leser så mye og så ofte jeg kan. Det er lettere nå som leselysten er tilbake.

      Wow, en bok til 49. Slett ikke verst:) En nett sum det.

      Jeg er spent på boka Girl in the woods. En god stund siden jeg har lest spenning/thrillere nå så det er på tide.

      Kos deg med bøkene dine og god helg til deg også:)

      Slett
    2. Vel, den boken ble så billig fordi jeg hadde en rabattkupong på hundre kroner og boken var på tilbud til 149,-, veldig gøy det!

      Jeg må si jeg koser meg veldig med bøkene, dvs Kain har jeg lest ut og allerede kommet halvveis i den andre :)

      Slett
    3. Kjekt med tilbud av og til, det er ingen tvil om det:) Og kos deg videre med bøkene:)

      Slett