11. oktober 2013

Helgelektyre(14)

Jjeg har fått gjort unna litt lesing denne uka også.

Så langt denne uka har jeg blitt ferdig med en bok.


Vinter i Maine - Gerard Donovan

En fantastisk bok som jeg sitter fast i ennå. Det er rart hvordan man knytter seg til forskjellige bøker. Noen bøker skiller seg ut og får et spesielt forhold til. Slikt er det med mennesker også. Uansett, denne boka sitter i meg ennå, og kommer nok ikke til å glemme den så lett (glemmer aldri en bok jeg har lest uansett). Den er om en mann som bor langt inne i skogen med hunden sin. En dag finner han hunden sin drept og han lover hevn. Digger hovedpersonen i denne boka og jeg skal prøve å få til en anmeldelse av denne så snart jeg kan. Håper å få til en anmeldelse av den i løpet av morgendagen, men skal ikke love noe med den formen jeg er i. Men vil bare si at anmeldelsen er ikke glemt. Så følg med.

Ellers har jeg kommet godt i gang med to bøker. Den ene tror jeg kommer til å bli ferdig med i løpet av dagen. Boka jeg snakker om er denne:

Mammas svik - Anne - Britt Harsem

Vet ikke om dere husker Alvdal-saken? Rettsaken om Alvdal - saken startet i 2011 og fikk mye medieoppmerksomhet. Det er ikke Anne - Britt Harsem som er offeret i boka, men hun skriver på vegne av Eline som forteller dette. Eline som vokste opp hos en dysfunksjonell familie hvor hun ble voldtatt, mishandlet og mobbet på det groveste av sine aller nærmeste. Hun prøvde å fortelle andre om dette, men ble ikke trodd. Hvordan er det mulig? En virkelig vond bok å lese om et viktig tema som dessverre skjer i virkeligheten.

Min Kamp 2 - Karl Ove Knausgård

Nei, jeg er fortsatt ikke lei av Knausgård ennå. Jeg har sagt det før, men jeg sier det igjen: Jeg elsker fortellermåten hans. Han er dønn ærlig og skriver det som det er. Gleder meg til fortsettelsen. Jeg har kommet over halvveis, men vet ikke om jeg blir ferdig med den i helga. Vi får se. Uansett, gleder meg til å lese hele denne bokserien! Skjønner ikke at jeg nølte i fire år med å lese den første boka. Og det overrasket meg enda mer at jeg ville lese neste bok også. Så, jeg er glad for at pappa har disse bøkene slik at jeg kan låne alle:)

Enda en helg hvor jeg ikke går tom for lesestoff (heldigvis).

Har du lest noen av disse bøkene og hva skal du lese i helga?
God helg!:)

2 kommentarer:

  1. Veldig kjekt å lese kommentar fra deg i dag, det fikk meg til å se at jeg ikke har hatt deg på blogglisten min, og det er jo en glipp. Nå er du inne. Ja, jeg leser Tokyo. Har kommet halvveis og digger den. Jeg kom hjem fra høstferie i gårkveld, og nå vet jeg ikke om jeg skal fortsette på Tokyo, eller leser videre i den jeg leste i før jeg dro på tur. Leseeksemplarer og omtaler pleier å gå foran gamle bøker jeg har kjøpt i butikken.
    God bedring, håper du får en fin helg. Gleder meg til omtalen av Vinter i Maine, den kunne jeg godt tenke meg å lese (Selv om den ikke er en norsk utgivelse fra 2013)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei

      Hyggelig med kommentar fra deg:) Er en fast leser av bloggen din:) Og jammen meg leser du mye.

      Haha, du også har samme system som meg. Jeg også lar som oftest leseeksemplarer gå foran bøkene jeg har kjøpt selv, siden man har faktisk lovt å lese og anmelde de bøkene. Så de kommer foran i køen. Men jeg leser to bøker "samtidig". En bok jeg leser på dagtid og en bok jeg leser om natten. Så jeg prøver å få lest litt begge deler. Både leseeksemplarer og de jeg har kjøpt selv, men som oftest leseeksemplarer går først siden det haster mest. Så vi har visst samme tankegang på det området:)

      Glad for at du liker Toyko. Jeg digger Mo Hayder. Den dama er et råskinn til å skrive. Har også lest Fuglemannen og Kuren av henne. Liker godt at bøkene hennes er så mørke og makabre:)

      Håper du har hatt en fin høstferie og nyt helgen:) God helg!:)

      PS: Håper å få til noen ord om Vinter i Maine i morgen. Vi får se:)

      Slett