27. september 2013

Helgelektyre(12)

Det har vært lite med innlegg og ingen bokanmeldelser så langt denne uka og det beklager jeg på det sterkeste.

Så denne ukens helgelektyre-innlegg blir litt som forrige helg, men har kommet godt stykke på vei i de fleste og jeg regner med at det blir flere bokanmeldelser i neste uke og det er jo bra.

Jeg er snart ferdig med en bok som jeg aldri trodde jeg kom til å lese i det hele tatt. Nemlig denne:


Min Kamp 1 - Karl Ove Knausgård

Grunnen til at jeg ikke ville lese denne med det første var alt det hysteriet rundt Knausgård da disse Min Kamp - bøkene kom ut for noen år siden. Bøkene hans sto frem i alle bokhandler, på alle boksider på nettet og han var på TV. Jeg ble lei av å bare se bøkene hans. Samtidig har jeg da vært nysgjerrig på denne bokserien om hans liv. Om hvorfor de vekker så mye oppsikt og hva er det som er så spesielt med de? Så jeg klarte ikke å holde meg helt unna likevel selv om det tok noen år før jeg begynte å lese i den første boka. Og det verste er at jeg liker den mye bedre enn det jeg trodde jeg ville gjøre. Han er en råtass til å skrive og det er en bok som er vanskelig å legge i fra seg. Jeg er snart ferdig med boka og det blir anmeldese så fort jeg har lest den ut. Ser ikke bort i fra at jeg kommer til å lese den neste boka og resten av serien også!

Odinsbarn - Siri Pettersen
Denne har jeg vel lest i omtrent snart to uker nå (skjemmes over å bruke så lang tid på en bok. Det er ikke alltid jeg gjør det. Ganske sjeldent). Selv om denne boka er god, klarer jeg likevel ikke å holde meg til en bok av gangen så derfor blir den litt satt i skyggen av og til, men tror jeg skal bli ferdig med den denne helga slik at det endelig blir en anmeldelse av den neste uke. 

Velocity - Dean Koontz

Jeg skal lese videre i Velocity denne helga. Det er vel boka som har fått minst oppmerksomhet av meg i de siste dagene. Ikke fordi den er kjedelig - tvert i mot. Boka har et lovende plot. Det er om en mann som finner en lapp på bilen sin. En lapp om en brutal beskjed om to menneskeliv står på spill. På lappen som hovedpersonen i boka finner står det:  
If you don’t take this note to the police and get them involved, I will kill a lovely blond schoolteacher. If you do take this note to the police, I will instead kill an elderly woman active in charity work. You have four hours to decide. The choice is yours.

Hva i all verden skal han gjøre?
Som sagt har jeg ikke kommet så langt i boka ennå, men syns begynnelsen er spennende og jeg ser frem til å lese videre i helga. Så håper jeg får lest ferdig noen av disse bøkene i helga slik at det blir mer anmeldelser fremover siden det har vært stille av det i det siste.

Har også et håp å begynne på denne i løpet av helga:

Vinter i Maine - Gerard Donovan

En bok som jeg er veldig spent på, men tviler på at jeg rekker å begynne på den i helga siden jeg skal prøve å lese ferdig bøkene jeg allerede har begynt på. Så denne kommer jeg vel ikke til å begynne på før neste uke hvis jeg skal tenke realistisk. Men som sagt. Jeg går ikke tom for lesestoff med det første. Så jeg får trøste meg med det:)

Så bare vær tålmodige. Bokanmeldelser kommer så fort som mulig:)

Har du lest noen av disse bøkene og hva skal du lese i helga?

God helg!:)

6 kommentarer:

  1. Eg er glad i Knausgård, men etter Min kamp 1 har eg teke pause. Det vart for nært - for openhjertig. Har tidlegare skrive eit innlegg om "Min kamp med min kamp", som utdjupar årsaka. Men...han skriv veldig bra - språkleg er det ein fryd å lese. Kanskje er årsaka til " intimitetsgrensa" at eg er i ein lesesirkel med mor hans, og vi har snakka litt om prosjektet. Dermed vart det veldig nære. Vinter i Maine står på "ventelista". God lesehelg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Det er nettopp derfor jeg liker Min Kamp 1 boka så godt. Nettopp fordi det er nært og åpenhjertlig. Jeg liker det. Så dette vil jeg ha mer av og jeg er glad for at jeg har bestemt meg for å lese alle Min Kamp bøkene:) Han er så åpen, ærlig og snakker rett fra levra når han skriver. Det er nesten som han snakker til meg enn at jeg leser det og det er en veldig fin forfatteregenskap og skulle ønske at flere forfattere skrev på denne måten:)

      Spennende at du er i samme lesesirkel som moren hans:) Og håper du ombestemmer deg og leser resten av Min Kamp bøkene du også. Det skal jeg. For som du sier: språket hans er en fryd å lese. Ingen tvil om det. Så jeg angrer meg dypt for at jeg var så skeptisk til bøkene hans i begynnelsen for trodde det ikke var noe for meg, men der tok jeg skammelig feil:)

      God lesehelg til deg også:)

      Slett
  2. Jeg har også unngått Knausgård utelukkende pga publisiteten og dessuten fordi han fikk så mye pepper i mediene, men så har jeg hørt at han skriver godt og jeg er blitt nysgjerrig på denne bokserien. Odinsbarn har jeg også lyst til å lese, men akkurat nå konsentrerer jeg meg om lesesirkelboken for neste måned.

    Håper formen blir bedre etter hvert! Ha en fortsatt fin lesehelg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for det:)!
      Ja, jeg hadde de samme problemene som deg angående Min Kamp bøkene først. At de fikk enormt mye medieoppmerksomhet og forfatteren ble nesten hengr ut offentlig fordi slektningene hans var fornærmet over det han skrev og at de ble dratt inn i det. Men jeg er glad for at Karl Ove Knausgård gjorde det og at jeg valgte å lese bøkene hans likevel. For det er ingen tvil om at han kan å skrive:) Så jeg gleder meg til resten av bokserien:)

      God lesehelg til deg også og kos deg med lesesirkelboken din:)

      Slett
    2. Ja, han fikk jo ekstremt mye pepper, og såvidt jeg husker var konen på banen med sine mottrekk og alt sammensuriet gjorde meg negativt innstilt til bøkene. Etterhvert har bildet nyansert seg og jeg har skiftet syn med tanke på å lese disse bøkene. Nå enda mer faktisk :)

      Slett
    3. Håper du leser dem. Jeg er lettet over at jeg ga Knausgård en sjanse til slutt fordi Min kamp bøkene hans er virkelig gode.

      Slett