6. august 2013

Månedens Bokanbefaling (juli)

Juli var en svært produktiv lesemåned for meg. Jeg har til og med slått årets rekord for min del. Den mest leste måneden i år har hele tiden vært januar med åtte bøker, men i juli slo jeg endelig den rekorden med en bok. Ikke helt det store, men ni bøker på en måned er ikke verst for meg. Drømmen er å lese minst 10 - 15 bøker i måneden før jeg blir helt fornøyd, men det er vel urealistisk?
Bøkene jeg rakk å lese i juli er disse:

En vampyrs bekjennelser - Anne Rice
Natten drømmer om dagen - Ingvar Ambjørnsen
Nattmannens datter(1) Frostrosen - May Lis Ruus
Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant - Jonas Jonasson
Jeg kan se i mørket - Karin Fossum
Brødrene fra Iron House - John Hart
Shiver - Maggie Stiefvater
Det søte i bunnen av kaken - Alan Bradley
Dukkemakeren - Amanda Stevens

Boka som stikker av med seieren, som jeg likte aller best i juli er:

Natten drømmer om dagen - Ingvar Ambjørnsen




Bakpå:

"Jegk kom meg over de lange myrene i skumringen, og da jeg begynte å ta meg nedover mot Veggli, så jeg taket på hytta inne mellom dvergbjerkene."

Slik åpner NATTEN DRØMMER OM DAGEN, som handler om vandreren Sune fra skogen. Han bryter seg inn i hytter i fjell og skogsområder ut mot sørlandskysten, eller tar seg inn på den måten han liker best: Med nøkkelen som ligger under hellen. Han stjeler provianten og flanellskjorta som henger på knaggen, men maler gjerne sørveggen samtidig. Sune er en drømmer som har forlatt noen unger og helst vil være alene, men han blir stadig trukket inn i nettverk av likesinnede. De ligger på hytter ved sjøen, eller bor på en nedlagt skole på en øy. I dette blomstrende minisamfunnet trikses og deales det, men her tar man også vare på hverandre og har ekspertisesom f.eks kan gjøre enkle operasjoner på dem som ikke har lovlig opphold i landet. En dag kommer en ung asiatisk kvinne gående rett ut av skogen. Sune vil overgi henne til andre folk, men hun limer seg fast på ham.

Så blir de to som går. Han først, og hun etter.

Dette skrev jeg blant annet i omtalen: Natten drømmer om dagen er fornøyelig lesing og jeg skjønner ikke hvorfor jeg tok så lang pause fra Ambjørnsens forfatterskap. Han beskriver styrken i outsidere så godt og jeg elsket naturskildringene hans. Det var som å være der og føle naturen selv. Bøker som denne vil jeg ha mer av og dette er ypperlig årstid å lese nettopp denne boka. Får man ikke hyttefølelse av å lese Natten drømmer om dagen, så vet ikke jeg! Hele omtalen kan du lese her! Det er en herlig bok på mange måter.

Selvfølgelig likte jeg en del andre bøker jeg leste i juli også, blant annet Brødrene fra Iron House av John Hart. Jeg slet litt med å velge Månedens Bokanbefaling for juli. Jeg tenkte enten Brødrene fra Iron House eller Natten drømmer om dagen, men det var Natten drømmer om dagen som trakk det lengste strået denne gang. Mye fordi den hjemsøker meg fremdeles. Det er en bok som man ikke slipper taket i med en gang man har lest den.

Fikk du lest en del bøker i juli og hva var det beste du leste?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar