26. februar 2013

Spiral (Ring, #2) av Koji Suzuki - verdig oppfølger

"Maybe it wasn't that it implanted it. Maybe the images on the video somehow influenced the victim's cellular DNA so that it metamorphosed into the mysterious virus."
Kan dødelig virus stoppes?


Oppfølgere fra min side er både elsket og hatet. Det er enten eller. Lever de etter forventningene til første bok eller blir det en fiasko? Derfor frykter jeg alltid oppfølgere. Men jeg må bare våge å ta sjansen. I hvert fall hvis første bok i en serie lover godt. Man vet jo aldri hva man kan gå glipp av. Jeg likte jo den første boka, Ring, veldig godt og måtte jo bare vite hva som ville skje videre i denne noe spesielle triologien.

Jakten etter å oppheve mysteriet rundt en helt spesiell videokassett fortsetter. Den som finner videoen og ser den, blir dømt til å dø innen syv dager. Men hvordan opphver man den forbannelsen og er det i det hele tatt mulig?

I denne oppfølgeren møter vi patologen Ando som må undersøke en gammel kjenning fra ungdomstiden som døde under mystiske omstendigheter. Under granskingen får han vite om flere mystiske dødsfall og blir kastet inn i et mysterium som ser ut til å være håpløs å løse. Samtidig strever han over tapet over sønnen som druknet for noen år siden, og kona som forlot ham kort tid etter. Vil han noen gang løse forbannelsen som videokassetten bringer eller er alt håp allerede ute med tanken på at forbannelsen sprer seg som et hissig virus.

Første bok var veldig spennende og jeg måtte derfor lese oppfølgeren også selv som jeg har nevnt ovenfor at jeg er veldig skeptisk til oppfølgere. Men så nysgjerrig som jeg er må jeg jo bare vite hva som skjer videre selv om det er andre karakterer med i denne boka enn i den første. Det gjorde ingen ting. Det gjorde det hele mer spennende og friskt.

Jeg likte også veldig godt hovedpersonen Ando som fremsto som en sympatisk person som bærer på et stort savn i livet. Tapet over sønnen som han ikke klarte å redde fra å drukne noen år tilbake. Man kan ikke annet enn å synes synd på ham, og samtidig prøver han å leve livet sitt til tross for tapet.

Noen deler av boka er grøssende god, men skulle ønske det kunne det kunne være enda litt mer skremmende. For enkelte ganger ble det litt vel mye legesnakk (ja, jeg vet jo at Ando er innenfor den bransjen), men det blir litt vel for mye detaljer og langdrygt i enkelte partier. Men ellers er Spiral en drivende god oppfølger. Jeg har allerede siste bok i triologien i hylla og jeg skal selvfølgelig lese den også. Må jo bare vite hvordan dette vil ende!
Bakpå:

THINK YOU KNOW FEAR?
THINK AGAIN.


Pathologist Ando is at a low point in his life following his small son's death from drowning and the subsequent break-up of his marriage. Work is his only escape, and his depressing world of loneliness and regret is shaken up when an old rival from medical school, Ryuji Takayama, turns up on his slab ready to be dissected.

Bizarre things happen during the post mortem that link Ryjui's demise to a series of mysterious deaths. From beyond the grave Ryuji appears to be leading Ando towards a suspicious videotape . could this hold the answer to the riddle of the strange deaths? Or is it merely the first clue.

When Ando meets Mai, an attractive former student of Ryuji's, his desire to solve the puzzle transcends curiosity and becomes a matter of life or death.

This stunning sequel to Ring reverberates with a dramatic supernatural twist.

'Suzuki builds tension brilliantly' Guardian
Originaltittel: Rasen
Norsk tittel: Ikke oversatt
Forfatter(e)
: Koji Suzuki
Sjanger: grøss, horror, thriller, overnaturlig 
Målgruppe: Voksen
Antall sider: 460   
Forlag: Harper Collins
Norsk Forlag: Ikke utgitt på norsk
Utgitt:
1995
Min utgave:
2007
Lest:
10.11.12 - 23.02.13
Kilde:
Kjøpt
Plot:
5 (Spennende og litt avansert plot).
Tittel:
5 (En tittel som skiller seg litt ut).
Omslag:
5 (Stilig og det vekker oppsikt).
Baksidetekst:
4 (Litt for lang).
Persongalleri:
5 (Mange spennende karakterer å bli kjent med).
Skrivemåte:
5 (Drivende og omhyggelig).
Favorittkarakter:
Ando (En sympatisk og realistisk fyr).
Slutten:
5 (Spesiell og litt Stephen King aktig slutt).
Høydepunkt:
Mange spennende høydepunkt som jeg dessverre ikke vil avsløre.
Lavpunkt:
Litt langdrygt i midten av boka, men det tar seg opp igjen.
Terningkast:
5
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2013
& Off the shelf 2013

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar