3. februar 2013

Månedens Bokanbefaling (Januar)

I januar rakk jeg å lese 8 bøker. Ikke verst det med tanke på hvor lite jeg leste på slutten av fjoråret. Lesingen gikk så tregt selv om jeg leste litt hver dag, men den store leselysten var ikke der helt. Men nå ser det ut som om den har endelig kommet tilbake.

Første måneden i år leste jeg disse bøkene:

Sommerdøden - Mons Kallentoft
Fossefall(47) Antatt død - Jorunn Johansen
På spøkelsesvandring - Kristin Amundsen & Ross Kolby
Ulovlig norsk - Maria Amelie
Odd Thomas - Dean Koontz
Fossefall(48) Kasjas dans - Jorunn Johansen
Fossefall(49) Forbudte kjærtegn - Jorunn Johansen
Fossefall(50) Kjærlighetsbarnet - Jorunn Johansen

Jeg har ikke skrevet anmeldelser om noen av bøkene, men tro meg, det blir det etter hvert. Jeg har skrevet om hver eneste bok jeg leser helt fra jeg startet bloggen for en god del år siden. Det er bare litt utsatt.

Men jeg kan røpe at jeg har gitt firere på alle bøkene jeg leste i januar. Tror det er første gang jeg har gitt like terningkast til alle bøkene jeg har lest samme måned. Det var dessverre ingen av disse bøkene som skilte seg sterkt nok ut. Jeg hadde store forventninger til Odd Thomas av Dean Koontz og Ulovlig norsk av Maria Amelie. Men jeg ble ikke helt "blown away" selv om jeg likte bøkene. Men jeg ble ikke bergtatt som jeg hadde håpet på.

Hvis jeg likevel skal velge bare en anbefaling denne måneden selv om det ikke var noen som ble helt den store favoritten, holder jeg likevel en knapp på Odd Thomas av Dean Koontz. Selv om den ikke var like spennende som jeg hadde håpet på og med tanke på at det er første bok i en serie (tror det kommer syv bøker i den serien) så var det enkelte deler i boken jeg likte godt. Selv om historien ikke ga noen spesielle overraskelser så likte jeg hovedpersonen Odd Thomas godt og vil vite mer om ham og evnen hans. At han kan se de døde. Det er et konsept jeg er fascinert over. Jeg liker alt som har med det overnaturlige å gjøre. Det gjør meg nysgjerrig. Og selv om jeg ikke ble helt overbegeistret over den første boka i serien, så har jeg planer å lese bok nummer to også. Se hvordan historien om Odd Thomas utvikler seg.

Odd Thomas - Dean Koontz


(Beskrivelse av boka fra goodreads.com)

Odd sees dead people and has a worryingly precise moral sense; the police chief of the small town of Pico Mundo--little world--believes him utterly.

Hardly has the book opened before a dead teenager leads Odd to her killer--and we are given to understand that this is the sort of thing that happens all the time. He does not just see the dead, however; he sees the thrill-seeking dark spirits that hang around unpleasant events, and he notices, on this particular day, that there are a lot more of them about than usual.

Odd is haunted by dreams of dead bowling-alley staff and he wonders whether this might just be the day when the bowling-alley massacre takes place.

















Med dette ønsker jeg dere en fin helg. Ute er det mye snø. Det snødde store mengder i går kveld og i dag, og jeg lurer på om når vinteren tar slutt. Lei av snø nå selv om snø er fint å se på. Godt å være inne med en god bok og litt kaffe.

2 kommentarer:

  1. Snedig sammentreff, januar har vært en stor firer-måned for meg også. De aller fleste bøkene har fått 4 stjerner (tror kun to fikk 5). Jeg tenkte over det da jeg laget oppsummeringsinnlegget for januar nå nylig, at det nesten (men bare nesten) var kjedelig med bare 4'ere. Man skal jo ikke klage, det er jo bedre å lese bøker som man liker helt greit enn å bare møte på dritt og kjedelige historier, men det hadde vært moro med litt variasjon også, hehe. Så jeg satser på at februar inneholder minst én bok som virkelig tar meg med storm, i det minste. ;)

    SvarSlett
  2. Ser ut som vi har fått en litt lunken lesestart på dette året, men vi får trøste oss med at vi har resten av året til å få noen skikkelige gode lesestunder. Firere er slett ikke verst, men liker best bøker som bergtar meg helt fra begynnelsen og som skiller seg ut i mengden. Perlebøker kaller jeg de:)

    Vi får krysse fingrene og håpe vi begge kommer over noen slike bøker i februar. Man vet jo aldri:)

    SvarSlett