29. desember 2012

Lesevaner

Jeg nevnte vel i forrige post at jeg ikke skulle blogge mer før neste år pga dårlig form, men der lurer jeg bare meg selv. Jeg klarer jo ikke å holde meg unna. Har fortsatt influensa, men er i alle fall litt oppegående i det minste enn det jeg var tidligere denne uka og uka før. Da var jeg helt ferdig. Men nå har jeg så smått begynt å komme til hektene igjen selv om energien er på lavmål. Jaja ... hva kan man gjøre med det?

På youtube er det populært blant bokfolk å gjøre såkalte tags. Man blir tagget til å svare på spørsmål om et bestemt tema og ser at norske bokbloggere har gjort det om til blogginnlegg og tenkte jeg skulle hive meg på bølgen jeg også. Ikke bare skrive omtaler. Gjøre bloggen litt aktiv. Den har stått død altfor lenge og det liker ikke samvittigheten min tydeligvis. Det er jo en fin måte å bli kjent med bokbloggere på også.

  1. Har du et fast lesested? Egentlig ikke. Kan lese overalt. Leser i sofaen, på senga og i bussen når jeg ikke kjører bil selv, men leser som oftest i sofaen. I min gode sofakrok:) Det er vel da jeg slapper av og konsentrerer meg mest når jeg skal lese bøker.
  2. Bokmerke eller tilfeldig papirlapp? Litt hipp som happ ... Var flinkere til å bruke bokmerker før i tiden, men av en eller annen grunn har de en tendens til å forsvinne og jeg finner dem aldri igjen. Snodig det der, så mye tilfeldig ting blir brukt. Alt som ligger i nærheten. Alt fra papirbiter, sjokoladepapir, servietter, mobilen, fjernkontrollen, og diverse. Alt for å ikke lage eselører.
  3. Må du lese ferdig kapittelet før du legger fra deg boka? Nei, jeg kan godt avslutte der og da. Husker likevel hvor på siden jeg stopper og hva jeg nettopp leste så det er ingen problemer. Finner fort tråden igjen.
  4. Spiser eller drikker du noe mens du leser? Sjelden jeg spiser mens jeg leser, men hender jeg tar meg litt snop, men drikker som regel mens jeg leser. Er mer avhengig av det. Drikker oftest kaffe, men det hender seg jeg drikker te med honning i også. Alt ettersom hva jeg har lyst på der og da.
  5. Går det greit å høre på musikk eller se på TV mens du leser? For meg så gjør det ingenting. Har ofte tv'n på i bakkgrunnen uten at det gjør noe og hvis jeg leser i senga hender det ofte at jeg har headphones på og lytter til musikk. Jeg liker litt mørk og dyster musikk som Dimmu Borgir, 30 seconds to mars, Godsmack osv .. og kan godt høre på det mens jeg leser uten at jeg mister konsentrasjonen. Det går heller ikke en natt uten at jeg sover med musikk på. Så jeg har ikke problemer med å sove ved å høre på den type musikk heller.
  6. Leser du flere bøker samtidig, eller holder det med en om gangen? Leser flere bøker samtidig og det har jeg gjort spesielt det siste halvåret som har gjort at det går tregere i lesingen dessverre. Jeg gaper over mer enn jeg klarer så neste år når jeg har lest ut de bøkene jeg leser i nå at jeg skal bare holde meg til 2 - 3 bøker "samtidig" istedet for 5 -6 i stedet. Jeg har ingen problemer med å huske på innholdet i bøkene og blander heller ikke sammen, men har tenkt å forholde meg til minst mulig bøker samtidig for å bli en mer effektiv leser og ikke minst blogger. Slik at det ikke blir så lenge å vente til å skrive neste omtale osv ... Bli mer produktiv.
  7. Leser du helst hjemme hos deg selv eller over alt? Jeg kan lese over alt. Før da jeg pendlet med bussen leste jeg mens jeg ventet på bussen og mens jeg reiste med bussen. Kan sitte ute å lese og overalt. Bøkene er jo flyttbare/bærbare:) Men trives aller best å lese hjemme når jeg kan slappe skikkelig av.
  8. Høytlesing eller stillelesing? Stillelesing. Helt klart. Ikke har jeg unger å lese til (takk og lov for det!) og hver gang jeg skulle lese så lite som et avsnitt eller noe på skolen for klassen var jeg så nervøs at jeg begynte å stamme og stotre noe jeg ikke gjør ellers, bortsett fra at jeg skal snakke når jeg er nervøs for noe eller snakke med noen jeg ikke er så godt kjent med. Så jeg foretrekker helt klart stillelesing. Da blir det mer flytende:)
  9. Hopper du over sider eller snikleser forover i boka? Nei, det er juks!
  10. Knekker du bokryggen eller prøver du å bevare den helt som ny? Litt både og. Det spørs litt på utgavene og hvilke bøker jeg er redd for. Vil jo at bøkene skal se mest mulig ny ut, men av og til er det håpløst, spesielt når det gjelder store og tykke pocketbøcker. Da må man jo "knekke"b boka litt, men det gjør ikke noe. Det var vel sin sjarm det også at enkelte bøker ser litt brukte ut. Så jeg sier ja takk, begge deler:)
  11. Skriver du i bøkene dine? Det varerier. Jeg blir aldri enig med meg selv om jeg skal skrive i bøkene mine eller om det er strengt forbudt ... Har gjort det i noen bøker, i noen av pocketbøkene mine. Markert noen avsnitt og skrevet noen tanker, men ikke så ofte. Vurderer å begynne med det igjen. Slik at jeg får et mer "forhold" til bøkene mine. Vi får se. Har litt vanskelig for å bestemme meg av og til. En liten Vingle Petter:) 
    Hva er dine lesevaner?

12 kommentarer:

  1. Anonym15:03

    Så bra at du er på bedringens vei! Jeg håper nyttårsaften blir snufsefri! :-)
    Jeg tror jammen jeg skal svare på disse spørsmålene jeg og. Det var interessant å li litt mer kjent med deg. Ser også at svarene våre vil være ganske så like :-)
    God bedring klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Astrid Terese og så koselig det er å høre fra deg igjen. Ja, formen er på bedringens vei. Er i hvert fall ferdig med å kaste opp som var den verste delen og er veldig slapp i kroppen, men ellers bra. Influensa er noe herk!

      Jeg tror du og jeg er veldig like lesere. For det har vist seg at vi også har ganske lik smak når det gjelder bøker har jeg sett:) Er spent på dine svar. Syns det er festlig med slike lister.

      Har som nyttårsforsett å bli en litt mer sosial blogger enn det jeg har vært hittil. Har jo nesten bare skrevet omtaler og ikke noe annet. Så har tenkt å legge ut mer litt av slike ting som dere og bli litt mer åpen. Syns det er spennende å bli kjent med bokfolk:)

      Ha en fin jul videre:)

      Slett
    2. Anonym13:23

      Takk og i like måte!
      Den sosiale biten mangler litt her og. Men jeg håper på nye frisk og nye krefter i den nye året :-)
      Klem!

      Slett
    3. Det blir vår nye nyttårsforsett. Bli mer sosial med bokbloggere:)

      Slett
  2. God bedring! Interessant å lese, og spesielt spørsmålet om bokmerker. Eg brukte sjelden bokmerker før, men nå har eg bokmerker overalt i huset og kjøper stadig nye og fine:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Elida:)

      Ja har en del bokmerker og det hender jeg kjøper nye, men de forsvinner stadig og dukker aldri opp igjen. Jaja ... noen bagateller må man jo ha:)

      Slett
  3. Heia Ina :-). Godt å høre at du begynner å komme i form igjen, influensa er noe herk! Fine svar også. Jeg blir alltid imponert over dere som leser flere bøker av gangen, for det greier ikke jeg. Men jeg skjønner at 5 - 6 bøker kan bli litt for mye ;-). Vi snakkes på nyåret! Klem fra Silje, for øyeblikket i Paris :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige du som er i Paris. Skulle ønske jeg var der for å gå under bakken. Jeg vet ikke hvor i Paris, men det skal visst være noe slags skjulte tunneler under bakken som folk går i og som skal være hjemsøkt. Jeg digger alt som er hjemsøkt.

      Kos deg i Paris, Silje:) Håper du skriver en liten oppsummering om Paris og deres bokhandler i bloggen når du er tilbake:)

      Slett
    2. Det skal jeg, det ligger allerede en post om Shakespeare & Co ute :-). Du tenker nok på katakombene. Vi skulle tatt den turen i går, men det var så laaaang kø... Skal prøve igjen i morgen.

      Slett
    3. Riktig. Jeg kom ikke på ordet katakombene:) Men det var det jeg mente jeg. Så en dokumentar om det på youtube. Virkelig spennende! Jeg er svak for sånt. Krysser fingrene for dere i morgen:) Ellers får dere snike dere gjennom i nattetid:)

      Slett
  4. Tror jeg legger ut mine svar i morgen på disse spørsmålene..

    Ang bokmerke er vi nok ganske like.. Roter også bort mine.. Så det blir liksom det som ligger nermest :P Selvom jeg har brukt penger i dyre dommer på ordentlig bokmerker.. Finner jeg de nesten aldri når jeg trenger de hehe

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjenner meg igjen der. Har selv kjøpt noen virkelig dyre og fine bokmerker som jeg har vært redd for og likevel har jeg klart å rote dem bort. Dermed så bruker jeg det jeg finner i nærheten istedet for unngå eselører:)
      Gleder meg til dine svar:)

      Slett