7. november 2012

Fossefall(45) På utrygg grunn av Jorunn Johansen - aldri fred å få på Tangen Gård


Amalie glippet med øynene. Det måtte være en drøm.
Farens stemme var så tydelig så nærme. Hun åpnet øynene igjen.
Det var så livaktig, hun følte at faren var hos henne nå. Hun så ham tydelig, der han løftet på håret og viste henne et merke som lignet et hjerte.


Vil Amalie noen gang få fred med seg selv og farene rundt henne?

Spøkeriene rundt kirkeklokkene i bygdekirken begynner omsider å ta slutt, men fremdeles kan Amalie se syner av den kappekledde. Han er i nærheten, men hva er det han egentlig vil og hva kan hun gjøre for å få ham til å forsvinne for godt. Samtidig er hennes nærmeste bekymret for henne. Den fryktede Anjalan er der ute i skogen i sted og alle vet hvem han er ute etter. Klarer de å beskytte henne fra ham?

Det er småtrist å tenke at det er kun ti bøker igjen i Fossefall - serien. Neste år er det slutt. Det kommer til å bli veldig rart for jeg har fulgt bokserien helt siden den kom ut. Tror den kom ut i 2008 om jeg ikke tar helt feil, og det er den første serien fra NorskeSerier jeg leser. Så det blir litt vemodig å ta farvel med Amalie og de andre karakterene. Har jo blitt så godt kjent med dem.

Selv om På utrygg grunn ikke er en av de beste bøkene i serien, hadde den likevel noen høydepunkter og jeg ser fremdeles frem til fortsettelsen! Man må bare nyte serien så lenge den varer. En dag tar det slutt... Sånn er det jo med alt, dessverre.

Bakpå:

Uforklarlige hendelser skjer på Tangen gård.
Amalie merker at den kappekledde er nærmere enn noen gang.
Hun føler seg uvel, men har akkurat mistet et barn. Kan hun virkelig være barntung igjen? For å finne svar på hvorfor den kappekledde stadig hjemsøker dem, tar Ola med Amalie til fossen. Ved kulpen kommer farens stemme til henne …
Originaltittel: På utrygg grunn
Forfatter(e): Jorunn Johansen
Sjanger: romanserie, overtro, spenning, kjærlighet
Målgruppe: Voksen
Antall sider: 254
Norsk Forlag: Cappelen Damm/ NorskeSerier 
Utgitt: 2012
Min utgave: 2012 (Pocket)
Lest:
02.10 - 04.11, 2012
Kilde:
Kjøpt
Plot:
4 (En del gjentagelser, men det må man bare regne med angående serier).
Tittel:
5 (Beskrivende tittel).
Omslag:
4 (Ikke en av mine favoritter, men greit nok).
Baksidetekst:
4 (Syns fremdeles at det er for mye baksidetekst som avslører litt for mye).
Persongalleri :
5 (Blir jo så godt kjent og knyttet til de fleste karakterene).
Skrivemåte:
4 (Ikke den mest spennende utgaven, men jeg vet at Johansen kan å skrive. Hun stråler av skriveglede).
Favorittkarakter:
Døde for mange bøker siden og kan derfor ikke røpe navnet i redsel for hvis andre skal lese serien og kanskje ikke har kommet så langt.
Slutten:
4 (Trist, men håper jo selvfølgelig at alt går bra selv om jeg alltid frykter det verste).
Høydepunkt:
De gangene den kappekledde dukker opp.
Lavpunkt:
Vil ha mer spenning.
Terningkast:
4
Leseutfordring:
100 + Books In A Year (2012)

2 kommentarer:

  1. Jeg leste denne en stund, var også den første serien jeg leste av roman-serier. Men ble litt lei etterhvert:) Var vel kanskje ikke helt serien for meg. Fint skrevet om boka:)

    SvarSlett
  2. Var ikke helt sikker på om denne serien var helt for meg jeg heller, i hvert fall ikke i begynnelsen. Men syns mysteriet rundt den kappekledde er så spennende at jeg må bare få med meg fortsettelsen. Og etter hvert som jeg leste har jeg blitt knyttet til selve serien og de fleste karakterene. En koselig serie:)

    SvarSlett