14. februar 2012

If I stay av Gayle Forman - livet består av mange vanskelige valg

I'm staring at myself, at the 'live' Mia now lying in her hospital bed. I feel a burst of fury. If I could slap my own lifeless face I would.
Ikke alle valg er like lett å ta.

Tenåringsjenta Mia er ung, vakker og har et talent utenom det vanlige. Hun er en dyktig celloist og har hele fremtiden foran seg. Men som vi alle vet, så er livet veldig sårbart og mye kan skje i løpet av sekunder. Ingen av oss vet når vi skal dø eller hvordan. Likevel lever vi som vanlig. Det gjør også Mia, foreldrene hennes, lillebroren og kjæresten. Livet blir snudd opp ned når Mia og familien setter seg inn i bilen for å besøke noen slektninger. En forferdelig ulykke skjer og Mia blir i en tilstand hvor hun betrakter tiden etterpå på ”utsiden”. Mens hun kjemper for livet, ser hun alt som foregår, både på ulykkesstedet og på sykehuset. Men hvorfor er hun i en slik tilstand? Er hun i ferd med å dø eller kommer hun til å overleve? Det er hun nødt til å finne ut av selv.

Jeg hadde ikke hørt om boka før jeg tilfeldigvis kom over den i bokhandelen. Boka hadde et vakkert og sårbar bokomslag som jeg falt helt pladask for, og selv om det ikke var helt min sjanger så virket innholdet veldig gripende og spennende. Jeg fikk umiddelbart lyst til å lese den. Etter mange gode omtaler om den på blandt annet youtube så måtte jeg bare lese den selv for å se om den virkelig var så bra som de fleste hevdet. Jeg må innrømme at jeg var i sterk tvil siden rørende bøker ikke er helt min greie. Men så har jeg en greie om at jeg må lære meg å utvide horisonten enda mer.

Mia, kjæresten Adam og familien hennes likte jeg med en gang. De var i mine øyne en kul og litt småoriginal gjeng. Kunne godt være i slekt med dem. Det hadde vært kjempegøy. Og selv om innholdet i boka er veldig trist, så hadde den små, varme og humoristiske øyeblikk som man blir sjarmert av. Jeg har veldig lyst til å lese oppfølgeren, Where she went.

If I stay er en hjerteskjærende og brutal tankevekker. Vi våkner opp hver dag og gjør det vi skal uten å vite hvor lenge vi kommer til å leve. Det er bare slik vi er. Mange av oss tror vi kommer til å leve lenge, men mye kan skje i løpet av noen få sekunder. En tragedie kan skje når som helst. Denne boka er et godt eksempel på det.
Bakpå

The last thing Mia remembers is the music.

After the accident she can still hear it. And she can see her damaged body being taken from the wreck of her parent's car - even though she can't feel a thing.

All she can do is watch as doctors rush to save her life, as her friends and relatives gather outside her room, as the boy she loves struggles to be near her.

As the next twenty-four hours unfold, Mia must come to terms with what came before the crash - and what could come after. And she knows she must make the most difficult choice of all.

If she stays...

'Moving and heartwarming' Guardian
'Haunting and heartbreaking' Bookseller
'Gripping and wise' Carmen Reid
Originaltittel: If I Stay
Norsk tittel: Hvis jeg blir
Forfatter(e)
: Gayle Forman
Sjanger: Roman
Målgruppe: Ungdom/Voksen
Antall sider: 270
Forlag: Black Swan

Norsk Forlag:
Cappelen Damm
Utgitt:
2009
Min utgave:
2010 (Pocket)
Lest:
4.- 11.februar (2012)
Kilde:
Kjøpt
Plot:
5 (trist, sårbart og vakkert. Mye på en gang)
Tittel:
5 (man skjønner jo hva det går ut på før man leser boka. Beskriver boka godt) Omslag: 5 (atmosfæren passer utmerket til innholdet)
Baksidetekst:
5 (jeg ble solgt med en gang)
Persongalleri :
6 (mange personer å b (li glad i)
Skrivemåte:
5 (modent og Forman får skrevet mye på få sider)
Favorittkarakter:
Faren til Mia. Han virket som en kul og grei fyr.
Slutten:
5 (hadde håpet på noe mer, men det var som forventet)
Høydepunkt:
Beskrivelsene til Mia om faren og måten hun analyserer ting på.
Lavpunkt:
Ville vite enda mer om Mia selv og resten av familien.
Terningkast:
5
Leseutfordring:
100 + Books In A Year (2012) og Off the shelf (2012)


11 kommentarer:

  1. Jeg har lest denne boka, er en fin bok:) Fin bokanmeldelse:)

    SvarSlett
  2. Tusen takk:) ja, det er en fin og trist bok. Verdt å lese:)

    SvarSlett
  3. Det var en fin omtale, som ga meg kjempelyst til å lese denne boken. Jeg er på jobb og skrev tittelen inn i katalogen. Til min store overraskelse hadde vi boken på norsk (Som regel føler jeg at jeg må låne denne typen bøker fra andre bibliotek). Så bra, nå har jeg en fin bok å se frem til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har jeg lest den ferdig, og den var kjempefin. Jeg skal også lese nr 2; Da jeg lot deg gå når jeg får tak i den. Takk for flott tips!

      Slett
    2. Skal si det gikk fort unna:) Gleder meg til omtalen din og er også spent på hva du syns om oppfølgeren. Selv har jeg den ikke ... ennå.

      Slett
  4. En veldig fin omtale av en vakker og gripende ungdomsbok. Jeg likte den utrolig godt, det var faktisk den aller første boken som var ute på Bokbloggturné i regi av Cappelen Damm.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg likte den også overraksende godt. Veldig godt skrevet på få sider:) Og det var klokt gjort av Cappelen Damm å bruke den på Bokbloggturné:)

      Slett
  5. Kjempefin omtale, Ina. Denne fikk jeg lyst til å lese!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, lille venn;) Jeg anbefaler den på det varmeste. Den er fin, trist og varm. En bok jeg ikke kommer til å glemme med det første:)

      Slett
  6. Anonym23:44

    Denne er lagt i listen over bøker som skal leses. Gleder meg :)

    Trude

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du liker den. Det er en god bok. Jeg likte den bedre enn forventet. Har litt lyst til å se filmatiseringen også, men av en eller annen grunn er jeg alltid skeptisk til filmatiseringer, men kanskje en dag:)

      Slett