3. oktober 2010

Midtvinterblod av Mons Kallentoft - den kjedeligste krimboka jeg har lest på flere år. Helt sant!

Over hele landet sitter det mennesker og ser de samme bildene som meg, tenker Malin. Og alle lurer på det samme: Hvem var han? Hvordan havnet han der? Hvem gjorde det?
I tv-seernes øyne er jeg en sannhetsleverandør, en som sørger for at de onde plasseres bak lås og slå. Det forventes av meg at jeg skal forvandle uro til trygghet, men så enkelt er det aldri i virkeligheten, hinsides tv-ruta. Der er det prøvebilde bestandig, detaljrikt og uoversiktelig og fullt av nyanser, betydninger som kan tolkes i alle retninger, og så en klokke som tikker tikk, takk, og alle venter på at noe nytt og tydeligere og bedre skal begynne.



Originaltittel: Midtvinterblod
Norsk tittel: Midtvinterblod
Forfatter: Mons Kallentoft
Sjanger: Krim
Antall sider: 508
Utgitt: 2008 (Innbundet)
Lesetid: 79 dager



Bakpå: “Absolutt blant de aller beste leseropplevelsene i denne sjangeren på veldig lenge.”
EVA NYHAUG, MOSS AVIS


En naken mannskropp dingler fra et tre i den iskalde vinden på Östgötasletten. Tømt for blod og mishandlet til det ugjenkjennelige vekker liket tanker om menneskeblot til åsatroens gamle guder. Men dreier det seg egentlig om ofring? Under stjernene svever offerets ånd og maner etterforsker Malin Fors til å finne svarene. Sammen med de andre i etterforskningsgruppen tar hun opp jakten på morderen - en jakt som fører henne dypt inn i menneskesinnets kjølige mørke.


Midtvinterblod er første del i serien om kriminalbetjent Malin Fors ved politiet i Linköping. Det er en rystende fortelling om gamle synder, hemmeligheter og de fryktelige ting mennesker kan utsette hverandre for.

“Skremmende bra.”
SKÄNSKA DAGBLADET

“Kallentoft briljerer. Spennende, godt konstruert, briljant språk og gjennomarbeidede person - og miljøskildringer. “
SVENSKA DAGBLADET

“Skal du bare lese en krim i år, så les Midtvinterblod av Mons Kallentoft.”
GOMORRON SVERIGE, MAGNUS UTVIK

Oppsummering: En outsider blir funnet hengt i et tre og tømt for blod. Hva er motivet? Malin Fors og kollegaen hennes blir satt på saken. Er det snakk om ritualdrap? Nok en krimsak fra Sverige…

Ettertanke: Kjøpte meg en bunke bøker på mammutsalget tidligere i år, så tidlig som i februar og den var en av de jeg gledet meg mest til å lese. Spennende tittel og creepy bokcover. Utseendemessig så det lovende ut, og baksideteksten likeså. I sommerferien tenkte jeg å kose meg med den, og tenkte at denne var sikkert så spennende å lese at den ville bli lest ut på null komma niks. Men der tok jeg grundig feil. Det tok meg flere måneder å bli ferdig med den. Grunnen var at det var heller andre bøker som fristet mer å lese. Midtvinterblod føltes mer til slutt som tvangslesing for det er en skikkelig langdryg bok. Ikke bare på grunn av den tjukke størrelsen, men skrivemåten. Plotet syns jeg er spennende og hadde stort potensial, men syns ikke Kallentoft utnyttet det godt nok. Boken blir alt for lang og inneholder mange gjentagelser, spesielt om hvor kaldt det er. Det er kaldt å våkne, det er kaldt å sette seg i bilen, det er kaldt på åstedet. Jada, vi har fått med oss at det er en av de kaldeste vintrene på lenge, så vi trenger ikke å få det inn med teskje! Dessuten ble jeg også lei av Malins tanker. Hvordan familien hennes kunne ha vært om det og det ikke skjedde, savnet etter eksmannen og hennes evige lengsel etter ham selv om hun skjønner de to ikke lenger har en fremtid sammen. Det hele blir liksom masete.

Det eneste jeg syntes var interessant var selve mordsaken og personene som var mistenkte. Men om Malins privatliv og hvordan hun og de andre politietterforskeren jobbet med saken på syns jeg ble litt for tamt i lengden. Boka er så å si alt for lang. 500 sider med slikt vås blir for mye. Det ville ha vært bedre om den hadde vært på mellom 250-300. Da hadde det i det minste vært overkommelig og vi ville ha kommet nærmere innpå selve saken. På baksiden står det at “Skal du bare lese en krim i år, så les Midtvinterblod av Mons Kallentoft.” Hadde jeg fulgt det rådet ville det ha blitt et meget langt og kjedelig år. Så jeg er glad jeg sparte penger på det kjøpet med tanke på at jeg ventet med å kjøpe den til mammutsalget startet.

Høydepunkt: Nysgjerrig på hvem offeret var og hans bakgrunnshistorie.

Lavpunkt:
Langdryg lesing. Boken er alt for lang og kjedelig skrevet. En bok som blir fort glemt fra min side.

Terningkast: 2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar