18. august 2009

Ikke et ord av Harlan Coben - en berg og dalbane opplevelse

Alle ventet på at vi skulle vokse fra hverandre. Selv vi. Vi var begge flinke på skolen, særlig Elizabeth; vi fikk toppkarakterer, var fornuftige i den ufornuftige forelskelsen. Vi var klar over hvilken gevinst det kunne gi. Men her var vi, tjuefem år gamle, gift i sju måneder, tilbake på det stedet der vi hadde gitt hverandre vårt første ordentlige kyss da vi var tolv. Det er til å bli kvalm av, jeg vet det.














Originaltittel: Tell no one

Norsk tittel: Ikke et ord

Forfatter: Harlan Coben

Sjanger: Spenning/thriller

Antall sider: 304

Utgitt: (min utgave): 2004

Lesetid: 30 dager

For David Beck var tapet knusende. Og hver eneste dag i de påfølgende åtte årene har han gjennomlevd redselen fra den kvelden ved innsjøen. Det glitrende vannet. Det bleke måneskinnet. Den magiske stemningen. De gjennomtrengende skrikene. Kvelden som tok hans kone fra ham. Deres minnedag. Den siste dagen han så henne i live.

Alle forteller ham at det er på tide å komme seg videre, legge det tunge bak seg. Men for Beck er ikke det mulig. Og slett ikke nå, etter at en melding dukket opp på PC -en han, med en beskjed som bare har betydning for ham og hans døde kone. Plutselig er Beck fylt av tanken på det umulige - at ett eller annet sted der ute, på en eller annen måte, er Elizabeth i live.

Beck blir advart, ikke et ord til noen. Han holder munn og kaster seg hodekulls ut i letingen etter skyggefiguren med de håpefulle meldingene, helt uten tanke på at mektige og innflytelsesrike krefter står i kulissene og følger med i alt han foretar seg. Krefter som ikke skyr noe for å verne om sin mørke og dystre hemmelighet. En hemmelighet som skal ligge død og begravet - for evig og alltid! Hemmeligheten Elizabeth tok med seg.

Harlan Coben har vunnet Edgarprisen og flere andre prestisjetunge priser og er forfatter bak sju kritikerroste romaner. Ikke et ord er hans første roman på norsk. Han bor i New Jersey sammen med sin kone, en datter og to sønner.

Oppsummering: David og Elizabeth har vært kjærester fra barnsben av og er nærmest uatskillelige. De er nygifte lenge etter at de har kjent hverandre i flere år. Hvert år drar de til Lake Charmaine for å finne treet hvor de ga sitt første ordentlige kyss og for hvert år, setter de en strek på stammen for hver gang de er der for å markere den dagen da forholdet deres ble sterkere enn bare vennskap. Men denne gangen de er ved Lake Charmaine, forandrer alt seg. Under oppholdet forsvinner Elizabeth under mystiske omstendigheter. Og en intens jakt starter for Beck når han får et videoklipp av henne på pc-en åtte år senere. Et videoklipp av henne - i live. Er det virkelig henne på videoklippet eller er det en spøk? Eller var hun virkelig et offer av seriemorderen KillRoy og noen andre forestiller henne på videoen han får tilsendt på pc-en? Eller ligger det mer enn som så bak hennes forsvinning? Et spennende og surrealistisk liv starter for David Beck.

Ettertanke: Harlan Coben er for tiden av favorittforfattere. Har lest to bøker av ham tidligere; The Woods og Hold Tight, som begge falt i smak hos meg. Coben er en forfatter som mange kan være misunnelig på med god grunn. Han vet hvordan man bygger opp spenning, vri den ene retningen til den andre og blande det med humor. Det gjør han også i Ikke et ord. Hans skrivemåte er veldig muntlig som om du hører noen forteller noe de selv har opplevd og man vil bare høre mer.

Vi blir glade i denne David Beck som stadig gjør ting han aldri ville ha gjort ellers bare for å finne sannheten som han har lengtet etter i åtte år. Han vil vite hva som skjedde med hans kone og han er villig til å gjøre alt for å finne det ut. Og det for oss til å tenke hvor langt vi selv ville ha godt hvis noe lignende hadde skjedd oss. Ikke et ord er en spennende bok hvor det alltid skjer noe og man blir med på en rollercoastertur.

Jeg ville ikke ha hoppet av rollercoasteren så ofte hvis det ikke var for studiestart og latskapen som tok overhånd på slutten av ferien. Har også stygge uvanen å begynne på flere bøker på en gang. Da tar det selvfølgelig lengre tid å bli ferdig med en mens jeg prøver så godt jeg kan å lese gjennom alle. Men Ikke et ord er også til å anbefale. Det mange sikkert ikke vet er at denne boka er allerede blitt til film - på fransk. Har ikke sett den ennå, men kommer definitivt til å gjøre det. Hvorfor filmatiseringen er på fransk vet jeg ikke og husker ikke om Coben selv ville det slik eller ikke. Det er så lenge siden jeg så det intervjuet da han snakket om den. Dere finner sikkert intervjuet på youtube.

Høydepunkt: Mystisk og lokkende bokcover. Intens, vanvittig og en bok som byr på mange overraskelser. Vi får også stor medfølelse for hovedpersonen David Beck.


Lavpunkt: At jeg ikke leste den sammenhengende (men det er jo min egen feil:) og at jeg skulle ønske at boka var litt tykkere. Ville egentlig ikke at jakten skulle ta slutt.

Terningkast: 5

4 kommentarer:

  1. Teia20:53

    Takk..!! Trenger ei ny, GOD Takk..!! Trenger ei ny, GOD bok:)
    Fint at du er tilbake..

    SvarSlett
  2. lesereseren20:56

    Jøss Teia, det var en rask kommentar. Det er bare så vidt jeg har lagt ut anmeldelsen hehe. Men glad for at ivrige lesere stikker innom;) Takk for det og det er fint å være tilbake. Har jo stukket innom ny og ne og lest en del bøker. Men har vært litt for lat til å skrive, men jeg skal prøve å skjerpe meg:)

    SvarSlett
  3. Teia20:58

    Ha ha ha, jeg leser KUN + og Ha ha ha, jeg leser KUN + og -...
    Vil ikke ha hele handlinga før jeg har åpna boka.
    Å thrillere er favoritten..

    SvarSlett
  4. lesereseren21:00

    Enig Jeg er enig med at thrillere er stor favoritt hos meg også, og grøssere da. PS: Har selvfølgelig ikke skrevet hele handlinga i omtalen da:) Jeg vil jo ikke avsløre noe for leseren før de har lest boka. Det ville ha vært leit....

    SvarSlett