27. mai 2008

Drageløperen av Khaled Hosseini

Hver vinter holdt de forskjellige bydelene i Kabul en dragekampturnering. Og hvis du var gutt i Kabul, var turneringen utvilsomt den kalde årstidens høydepunkt. Jeg fikk aldri sove natten før turneringen. Jeg kastet meg fra side til side, laget skyggedyr på veggen, satt til og med på balkongen i mørket med et ullteppe rundt meg. Jeg følte meg som en soldat som prøver å sove i skyttergraven natten før et stort slag. Og det var slett ikke så ulikt. I Kabul lignet dragekamp litt på krig.











Originaltittel: The Kite Runner
Forfatter: Khaled Hosseini
Sjanger: Roman, drama, krig, vennskap, kultur
Antall sider: 382
Utgitt: 2006
Lesetid: 4 dager


Endelig har jeg lest boken som det har vært veldig mye snakk om og som har rukket å bli filmatisert. Har lenge ønsket å lese denne og endelig var det denne sin tur å bli lest fra haugen av bøker på nattbordet.

Handling: Drageløperen handler om en gutt ved navn Amir som er hovedpersonen i en jeg-fortelling.
Han og Hassan er bestevenner. De tilbringer dager ved et tre i en ås, hvor Amir leser for Hassan, for Hassan kan nemlig ikke lese. En dag, later Amir som om han leser rett fra boken, men sannheten er at Amir dikter opp selv og lurer Hassan. Men til Amirs store begeistring, ble Hassan veldig beigeistret over fortellingen. Det gjør til at Amirs forfatterdrøm styrkes, og han leser og skriver så ofte han kan.

Amir bor sammen med sin far Baba. Amirs mor døde da han ble født og hele livet har han følt at faren hans har vært kald mot ham og det måtte mye til hvis faren skulle bli stolt av ham eller føle seg akseptert. De har et godt forhold, men ikke et typisk varmt far og sønn forhold i fleste familier.

Hver vinter arrangeres det drageturnering. En slags sport som er veldig populær og et stort høydepunkt for unge gutter og foreldre. En vinter i 1975 klarer sønnen å vinne farens respekt og annerkjennelse. Men den samme kvelden skjer det noe katastrofalt mellom Amir og bestekompisen Hassan. Noe alvorlig skjer og Amir må leve med det valget han tok for resten av livet. Det valget forandrer vennskapet dem i mellom og blir aldri det samme.

Mens Amir og Hassan gradvis mister kontakten med hverandre, flykter Amir og faren hans til Amerika etter den sovjetiske invasjonen. Der starter de etter hvert et nytt liv og stifter nye bekjentskap. Amir blir forelsket i ei jente som han kommer til å bli sammen med i mange år. I en voksen alder blir han nok en gang hjemsøkt av gammellandet og det gale valget han tok da han var en liten gutt. En gammel slektning, ber ham om å komme en tur tilbake for han vet alt sammen og gir ham muligheten til å gjøre ting godt igjen. Det Amir ikke vet, er at han blir utsatt for hans livs største utfordring.

Han blir nødt til å gjøre en tjeneste for den gamle slektningen. Utfordringen byr på hemmeligheter som blir avslørt, nytt bekjentskap og et ansikt han husker så godt fra fortiden. Har Amir guts nok til å bli kvitt byrden han har båret på i mange år eller kommer han til å gi opp når han står ansikt til ansikt med en gammel fiende?

Ettertanke: Ja. Nå har jeg også lest den og jeg både gruet meg og gledet meg da jeg begynte på den. Først tenkte jeg at det var ikke så mange sider som jeg hadde trodd, men at stoffet sikkert ville bli så tungt at jeg ville bruke lang tid på den. Heldigvis tok jeg feil. Sidene bare fløy av gårde og i de få gangene jeg la fra meg boken, gledet jeg meg til å fortsette med den. Den handler om det å vokse opp. Om barndom som var en god tid med gode venner, men til slutt sklir fra hverandre av en eller annen grunn. Noen vokser fra hverandre og noen gjør gale valg som ødelegger et godt vennskap. Et. valg som kan irritere deg gjennom hele livet. Om en tanke om alt kunne ha vært annerledes Det å flykte fra hjemlandet og tilpasse seg en annen kultur. Dette er min første bok av Khaled Hosseini, men han har allerede imponert meg. Han skriver på en lett måte og han skifter fra et barns synsvinkel til en voksen på en troverdig måte. Handlingen har et driv i seg som ikke gjør den kjedelig. Du blir like godt kjent med karakterene som miljøene de befinner seg i. Alt i allt er dette en av de beste romanene jeg har lest på lenge. Jeg har lest mye krim, noe som jeg foretrekker, men jeg liker også å lese helt vanlige romaner og jeg er glad jeg ikke gikk glipp av denne. Dette er en bok som vil få deg til å tenke mye og kanskje reflektere over ditt eget liv. Hvordan ting forandrer seg, enten om man liker det eller ikke.

Jeg er en jente og det er kjent for at jenter gråter når de ser en trist film eller leser en trist bok, men det gjør ikke jeg. Det skal mye til. Det behøver ikke at jeg gir blaffen i det jeg ser eller lese. Jeg syns boken er fryktelig trist, men også fin. Selv om jeg ikke gråt en skvett da jeg leste denne, så er det en bok som ga meg mye. En bok som jeg ikke glemte like etter at jeg hadde lest den ut.

Høydepunkt: En provoserende bok som du enten kommer til å elske eller hate (Jeg elsket den)
Lavpunkt: At boken ikke hadde flere sider.

Boken ga meg lyst til å se filmatiseringen.

Terningkast: 6

10 kommentarer:

  1. trultemor-21:48

    enig i at dette er en god bok!! Absolutt leseverdig.

    SvarSlett
  2. lesereseren22:32

    Du har bra lesesmak:)

    SvarSlett
  3. mariee5000:34

    Bra du endelig fikk lest den Som jeg sa til deg for lenge siden, min beste bok iår,eller den beste boka jeg har lest iår, ikke min da, eller jo den er min, men ikke jeg som har skrevet den he he, gadd ikke ordne den setningen, så dermed ble det enda mere rot,,nå er det visst på tide å legge seg,,god natt..Varme tanker og hilsner fra Mariee50

    SvarSlett
  4. lesereseren00:47

    God natt Til deg også. Det er et ordtak som lyder sånn: Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Det gjelder også med bøker:)

    SvarSlett
  5. Lillalill03:13

    Denne boken har blitt Denne boken har blitt kritisert for sin tunge symbolikk. Men dette viser seg å være vanlig i østlig bokkultur. Derfor; la os glede oss over denne tunge symbolikken, det er en sann fryd.

    SvarSlett
  6. lesereseren23:08

    Enig Alle burde ofre litt tid på å lese denne. Det er verdt det.

    SvarSlett
  7. Tone L. By03:16

    :) Jeg vurderer å ta med meg denne boken nå som jeg skal reise bort i 2 uker, for å ha med godt lesestoff på turen. Jeg har hørt så mye fint om Drageløperen, så jeg håper virkelig den lever opp til god-ordene og skrytet. Men det er vel bare én måte å finne ut av det på... ;)

    SvarSlett
  8. lesereseren11:34

    Ta den med Hei, råder deg til å ta den med deg. Den er verdt plassen i kofferten:) Husker den boka ennå, så den gir inntrykk. Ha en god reise:)

    SvarSlett
  9. Anonym13:49

    Hva er synsvinkelen i denne boka)

    SvarSlett
  10. Det vil jeg ikke avsløre:)

    SvarSlett