27. april 2008

Med kaldt blod av Truman Capote

De kjørte i den nordlige utkanten av byen. Ingen var ute på denne tiden av døgnet - det var nesten midnatt, og ingen steder var åpne, unntatt en og annen bensinstasjon som lå glitrende opplyst.



















To menn møtes helt tilfeldig og slår seg sammen. Disse karene er Richard Eguene Hickock og Perry Edward Smith. To menn som loffer rundt omkring i USAs veier, endten i bil eller til fots. Alt etter som hvor mye penger de har. Det varierer nemlig fra dag til dag. De hadde lite med penger, og stadig byttet de jobber eller pantet ting for å skaffe seg penger nok til mat for dagen.

Sammen ender de opp i Holcomb, Kansas. Richard har sittet inne før, og han hade blitt tipset av en cellekamerat om en familie fra dette strøket, som hadde pengeskap. En familie som var godt likt i strøket og eide en stor kvegfarm.

Natten 15. November i 1950 blir denne familien, Clutter, bundet og drept av disse mennene som var sultne etter penger.. Denne saken fikk selvfølgelig stor oppmerksomhet i Kansas og hele USA. Ingen skjønte hvorfor noen ville drepe familien Clutter. De som var nære venner med denne familien, visste at den familien var anstendig, gjestfrie og gikk til kirken hver søndag. En familie mange respekterte og likte. Hvorfor skulle noen drepe dem?

Det som var så interessant med disse mennene som hang sammen, og myrdet denne stakkars familien, virket så forskjellige fra hverandre. Richard Hickock, var en handlingens mann, som likte at ting skjedde. Han hadde vært gift to ganger, kunne være voldsom til tider og hadde tre sønner.

Mens Perry var en einstøing av natur. Halvt indianer som likte å dagdrømme, skrive dikt og spille på en gitar når han hadde en. Avhengig av aspirin etter at han en dag hadde vært utsatt for en motorsykkelulykke og plagdes med beina siden. Karene var som dag og natt, men som likevel gikk godt overens.

Jeg vet ikke hva dere vet om Truman Capote eller om dere har hørt om ham i det hele tatt. Det hadde ikke jeg da jeg tilfeldig kom over denne tittelen i den tiden da jeg leste boka Et selsomt paradis av Terri Jentz.

Bakpå hennes bok, var "Et selsomt paradis" regnet som en av de viktigste bøkene sammen med Med kaldt blod av Truman capote. Da ble jeg nysgjerrig og ville lese Med kaldt blod også, noe som jeg da gjorde. Forskjellen på disse to bøkene var at Capote skrev om noe som hadde skjedd, mens Jentz skrev om en opplevelse hun hadde vært gjennom selv, nemlig det å bli et offer av en fremmed voldsmann.

For å gjøre Capote litt mer kjente for dere, er han kanskje mest kjent for å ha skrevet boka Breakfast at Tiffany’s, og som også ble filmatisert.

Capote skriver om bakgrunnen til disse karene, om hvordan familien Clutter, forholdet mellom Richard og Perry. Om drapsnatten, dagen de endelig blir fanget, rettsaken og frem til den dagen begge blir hengt.

Med kaldt blod er en engasjerende bok og Capote tar opp viktige temaer som hvorfor kan mennesker gjøre noe sånt som dette? Drepe noen de ikke en gang kjenner? Hva er det som gir mennesker den makten eller “rettem” til å drepe noen i det hele tatt. Det er et mystisk fenomen, som det er svært vanskelig å finne ut av. Det er ikke alt som kan forklares, og om du blir klokere av å lese denne, er opp til deg selv å dømme.

Gledet meg veldig til å få denne boka i posten og begynte å lese i den samme dag som jeg fikk den i posten.. Hadde aldri hørt om Capote før, men nå vet jeg litt mer om ham. Hva slags forfatter han var. Men etter hvert som jeg leste, angret jeg meg litt på at jeg ikke bestilte den heller på engelsk, for jeg syns at oversetteren Eldor Martin Breckan gjorde en dårlig jobb. Det er ikke noe galt i fremgangen og selve historien, men makan så mange skrivefeil. Og er det noe som irriterer meg når jeg leser, så er det skrivefeil. Veldig mange ganger glemmes det komma foran men (noe som er svært viktig) og en del andre skrivefeil som for eksempel utkik med en k istede for to. Men, men, jeg bestemte jeg for ikke å la skrivefeilene ødelegge leseopplevelsen.

Jeg koste meg hele veien. Noen tørre kapitler ble det selvsagt underveis, men det er bare noe man må regne med. Det er fascinerende å lese om noe som virkelig har hendt. Tenk deg å være en av familiemedlemmene i Clutterfamilien, som får uventet besøk midt på natten og som blir drept, en etter en. Hva hadde du gjort? Og tanken på at dette kunne ha skjedd hos hvem som helst, kan gi leseren frysninger bare ved tanken. Les den og du skjønner hva jeg mener.


Originaltittel: IN cold blood
Forfatter: Truman Capote
Sjanger: True Crime
Antall sider: 323

Terningkast: 4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar