27. april 2008

Åndebrettet av Tom Egeland

Politiet ber om tips fra publikum i Juvdal og omegn etter at ekteparet Berit Borgeren (30) og Rolf Anthonsen (30) i går ble funnet drept i sitt hjem i Trollvegen.



ndebrettet.jpg



Et TV - team ankommer Juvdal 25 år etter at stedet ble rammet av mord. Juvdal har på en måte ikke kommet over det. Det henger på en måte over dalen som en mørk sky, der alle kjenner alle og vet hva alle driver med.

Mordene skjedde i 1978, men morderen ble aldri avslørt. Juvdal som en gang var et trygt sted å bo, hvor alle gikk fritt uten en bekymret mine, begynte nå å forsikre seg om at både dørene og vinduene var låste om natten. Ingen ville ha uventet besøk om natten og ende opp som de stakkars drapsofrene.

Kristin Bye er journalist og tv - kjendis, og sammen med Gunnar Borg reiser de sammen dit for å lage en dokumentar drapene som rystet bydge. Gunnar Borg er en journalist fra dagbladet, som hun ble kjent med fra russetiden da hun var involvert i skoleavisen. Senere hadde de holdt kontakten, og Kristin ser på ham som en farsfigur. De har et far og datter forhold som ingen av dem innrømmer noe om, og Gunnar holder en hemmelighet fra henne. Han har en cyste i nakken som han ikke tør å fortelle henne og samtidig vil han heller ikke gå til doktoren i tilfelle han får vite at det er en ondartet cyste og han vil heller ikke bekymre Kristin, hvis det ikke er noe å uroe henne for.

I forbindelse med tv - opptakene Gunnar og Kristin skal lage om bygda og drapene, som også skal bli til en bok, har de tatt med seg Victoria Underland, noe Gunnar ikke er helt spesielt fornøyd med. For Victoria hevder hun er en synsk kvinne og Kristin håper på at hun kan hjelpe dem med kanskje muligens kan føle eller se noe, som kan hjelpe dem å løse mordsaken som det lille ekstra. Gunnar liker ikke at Victoria er med, for han er en rasjonell mann og tror kun på det han ser, men når Kristin har bestemt seg for noe, så vet han at han ikke kan gjøre noe for å ombestemme seg. Det er nytteløst.

Mens Kristin og Gunnar er i den lille bygda, skjer et nytt drap. Det første drapet etter 25 lange år. Dette er for godt til å være sant. Noen bærer på en hemmelighet som har noe med fortiden å gjøre.

En ung jente på fjorten år ble på 70 tallet gravid. Noen mente det var voldtekt, men ingen visste helt hvor det ble av henne, fordi hun forsvant. Mange år senere kom hun tilbake til bygda som om ingenting hadde skjedd og som om alt var normalt. Hun var gift med Rolf Anthonsen, men de hadde ingen barn. Mange visste at Berit var glad i å skrive dagbok. Det var en dagbok hun skrev ofte i, og ingen fikk lese i den, til og med ikke hennes mann, Rolf. Hun hadde en hemmelighet hun aldri røpet for ham eller noen andre. Det ville gi bygda et stort sjokk.

Hun var også knyttet til en hendelse på slutten av 60 - tallet. Hun og ei vennine fant et ouija-board på et loft (et brett som man kan komme i kontakt med åndeverden.) Berit og ei venninne utforsket dette brettet, og sammen fikk de kontakt med en ånd, som skrev advarsler på brettet. begge ble for redde til å fortsette.



Hva har denne hendelsen, Berits plutselige forsvinning og tilbakekomst, 70 -talls mordene og nåtidens mordene i felles?



Her har Tom Egeland latt seg leke med den overnaturlige siden og blandet den inn i krimsjangeren på en lekende måte. Boka er feit til en krimbok til å være, men den er veldig lettlest og kaptitlene veldig korte og flytende. Så det er ingen grunn til å grøsse for å komme deg gjennom så mange sider, bare som en advarsel. Du merker ikke en gang at boka er tykk, for vips, så kommer du til baksiden på null komma niks. Mon skulle tro Tom Egeland hadde latt seg inspirere av Åndenes Makt, for det har mange likheter med det programmet, men på en positiv måte. Han blander det overnaturlige med en helt vanlig hverdag hos bygdefolk, som om dette kunne ha skjedd hvem som helst og karaktererne er godt beskrevet og virker svært ekte.

Har aldri lest en eneste bok av Tom Egeland før. Har hørt om ham og hørt en del snakk om Sirkelens ende, men våget ikke å lese noe av ham, for det var en periode jeg var skikkelig lei av alt Dan Brown snakket, og da jeg hørte at Tom Egeland hadde visse likheter med Dan Browns sjanger og likheter, at jeg tenkte å styre meg unna. For jeg var foret av sånt lesestoff.



Det var bare helt tilfeldig at jeg jeg kom over denne boka. Mens jeg ventet på bussen, tenkte jeg å slå ihjel litt tid i en bokhandel i nærheten av bussholdeplassen og jeg oppdaget tittelen i øyenkroken. Leserne som har vært på bloggen min før, har sikkert fått med meg at jeg er heftig og begeistret over det overnaturlige, og det fanget min interesse da jeg i øyenkroken oppdaget tittelen, Åndebrettet.



Denne er sikkert givende, tenkte jeg og gikk for å betale. Da mannen bak disken slo inn prisen og oppdaget hva slags bok det var, gliste han bredt og ristet den mot meg i hånden. "Gled deg til denne," sa han. "Denne likte jeg veldig godt." Og ingen som har jobbet i en bokhandel har sagt noen kommentar om noen bok jeg har tidligere kjøpte, så forventingene mine skjøt i været. Jeg gledet meg til å lese denne og den var givende å lese, men ikke så givende som jeg håpet på, Plottet er bra, sidene er velskrevne og man blir lett dratt inn i livene som foregår i Juvdal, men jeg savnet litt mer av den overnaturlige delen. Jeg syntes ikke det var nok av det. Men absolutt så er dette en bok å glede seg over. Passer veldig godt å lese en mørk høstkveld eller i påska. Kommer til å lese flere av bøker av Tom Egeland etter denne, for denne ga meg
mersmak.




Høydepunkt: Åndenes Makt i bokform

Lavpunkt: Skulle ikke ha spart så mye på den overnaturlige siden.


Terningkast: 4



Originaltittel: Åndebrettet
Forfatter: Tom Egeland
Sjanger: thriller, suspense
Antall sidetall: 549

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar